2018. május 28. írta: ayo
Train Valley

A Train Valley-t teljesen véletlen találtam a Steamen. A szinte Windows XP-s időket idéző grafika alapján nem volt túl meggyőző, de a vonatos forgalomirányító szimulátoros manager téma jól hangzott és mivel 90%-ban csak jó értékelést kapott, ezért adtam neki egy esélyt, amit utólag nézve nagyon is jól tettem.

train_valley.jpg

A játék célja, hogy eljuttassuk a színnel jelzett vonatainkat a hozzá színben passzoló állomásra. Ezen a téren pontosan megegyezik a Train Crisis mobiljátékkal, csak míg ott ezenfelül semmi dolgunk nem volt, a Train Valley-ban már nekünk kell megtervezni és kiépíteni a pályákat és mivel ez manager játék is egyben, ezért a lehető legoptimálisabb módon kell ezt megtenni. Ez lesz az az extra játékelem, ami teljesen felforgatja a más játékokból megszokott játékmenetet és igazából ettől lesz igazán nagyszerű.

A Train Valley összesen 4 fejezetet tartalmaz, plusz egy ötödiket DLC formájában. Minden fejezet 1-1 országot mutat be a történelem egy adott szakaszában. Egy fejezetben 5 pálya plusz egy összegző hosszabb pálya van, ami inkább csak levezetése az egésznek.
Az adott időhöz és helyszínhez illő tájat, épületeket kapunk és persze a vonatok is követik a helyszín és az idő változását, így az 1800-as évek Amerikájától kezdve a nem is olyan távoli 2020-as Tokiói Olimpiáig játszhatjuk végig a vasúttörténelmet.

Amikor elkezdünk egy pályát, az állomások az idő előrehaladtával épülnek ki mindig ugyanazon a helyen, viszont a város épületei, a környezeti tényezők mindig random generáltak, így minden próbálkozásnál lehet szerencsénk vagy érhetnek kellemetlenségek egy-egy rosszul fekvő pályaelemnek köszönhetően.

train_valley_2.jpg

Az építésnél továbbra is a fő célunk, hogy az adott színű vonat a vele megegyező színű állomásra jusson, de ez nem lesz olyan egyszerű, mert iszonyatosan sok mindenre kell eközben figyelnünk.
Elsőként óriási figyelmet kell szentelni a pénzünkre, hiszen ha a hónap végi levonások után mínuszba esik a mérlegünk, az instant Game Over.
Emiatt a lehető legprofibban kell építkezni, számolni a környezeti tényezőkkel, mit kerülünk ki, mit rombolunk le, hiszen azoknak is plusz költségük van. Egy rosszul megtervezett pálya általában nem költséghatékony és sokszor nehéz kezelni is, ami legtöbbször csődhöz vezet.
Emellett komoly részét képezi a játékmenetnek a forgalomirányítás, ezért miközben épp tervezgetjük a következő útvonalat, folyamatosan ügyelni kell az összes vonatra. Fontos az időzítés, a pontosság és persze, hogy minden vonat a megfelelő állomásra érkezzen.

train_valley_3.jpg

A vonatokat egy bizonyos ideig várakoztathatjuk az induló állomáson, de ha sokáig nem engedünk ki semmit, akkor szépen fokozatosan elindulnak maguktól és az szinte biztosan katasztrófát fog előidézni. Ez még az elején nem fog gondot okozni, de amikor 8 helyre kell ügyelni, 4 vonatot kell terelni a pályán, hogy eljusson a megfelelő helyre, 2 új állomást kell kiépíteni és közben már mindenhol megtelt az összes állomás vonattal, na az már kemény lesz.

Természetesen nem csak az a cél, hogy eljussanak a vonatok a megfelelő helyre, hanem hogy elegendő pénz is jöjjön be, hiszen a kiadásainkat folyamatosan fedezni kell.
Ezt a korábban említett profin épített pályákkal lehet elérni. Ha jó a kialakítás, akkor gyorsan és folyamatosan tudjuk engedi a vonatokat a megfelelő állomásra. Ez azért is fontos, mert minél gyorsabban ér célba egy vonat, annál több lesz a bevétel.

train_valley_4.jpg

A játék fokozatosan nehezedik, kezdetben régi, lassú és rövid vonatokkal kell ügyeskedni, később viszont egyre gyorsabb és hosszabb vonataink lesznek, ami minden téren nehezíti a játékot. Az ilyenekből 2-3 darab is már teljesen be tudja teríteni a képernyőt, ha egyszerre indulnak el, gyors reflex és sok figyelem kell, hogy minden a megfelelő ütemben történjen és hogy fennakadásmentesen le tudjuk zavarni a pályát. A legvégén már extra hosszú, szuper gyors shinkansenekkel szelhetjük keresztül-kasul Tokiót, ami gondolhatjátok, hogy nem lesz egy egyszerű feladat.

A játékot tovább nehezítheti, ha maximálisan szeretnénk teljesíteni mindegyik pályát. Ez csak opcionális, de igazából ez adja meg a játék sava-borsát. Minden pályához kapunk 3 feladatot vagy megkötést, amit az adott pályán be kell tartani. Ebből pár komolyabb példa, mint amikor nem mehet téves megállóba a vonat, nem szabad hogy ütközzön és az egyik legkellemetlenebb, amikor nem szabad megállítani a vonatot. Ezek magukban is néhol kemény kihívást jelentenek, de nem egyszer lesz, hogy ezeket ötvözve vagy akár pont ezt a hármat adja meg a pálya kitételként. Na azokkal bőven el lehet ütni az időt.
Ha ezeket teljesítjük, akkor a más játékban megszokott csillagok helyett három nagyon menő pecsétet kapunk a szintén menő pályákat jelző bélyegeinkre.

train_valley_6.jpg

A játék irányítása követi a játék egyszerűségét, könnyed és hamar kézre áll. Összesen három funkció van: sín építés, rombolás (sín vagy bármi pálya elem) és vonat vétel, ami beépül a menetrendbe. Utóbbi sokszor kitétel is egy-egy pályán, de lényegében ezzel lehet növelni a bevételt - persze sokszor örülünk, ha az adott menetrendet tudjuk tartani, nem hogy még plusz vonatokkal foglalkozni.

Az összegző utolsó pályán az adott fejezet teljes időszakaszát kell egyben lenyomni, viszont nincs semmi extra feladat, csak laza score gyűjtésre megy, amiben végignézhetjük az adott ország fejlődését város-vonat szempontból.

A DLC

Az extra DLC Németországba kalauzol el bennünket, ami ahogy írtam, kicsit eltér a teljes játék menetétől, hiszen a háború alatt játszódik, így a bombázások miatt a szerencse is erősen közrejátszik a sikerünkben. Ez nem a legjobb dolog egy ilyen játékban, de egyébként ötletes és szerethető pályák ezek is. Akciózni szokták rendesen, szóval akinek bejött a játék, az simán beszerezhetni ezt is pluszba.

train_valley_7.jpg

A játék kampánya 10+2 óra lett összesen a DLC-vel és ha ez nem lenne elég, akkor ott a sandbox mód, aminél kedvünkre építgethetünk, játszhatunk újra idő limit nélkül pályákat.
Ami igazán nagyszerű ebben a játékban és ritkán adatik kijelentem, hogy a 12 óra játékidő számomra 12 óra szórakozást jelentett. Nagyon szerettem minden percét, már a menübe belépve és a zenét hallva mosolyt tudott csalni az arcomra, ami után a legnagyobb lelkesedéssel nyúltam az egérért, hogy megnézzem, mit hoz a következő pálya.

Mindemellett viszonylag az olcsó kategóriába tartozik a játék, szerepelt már pár dolláros indie csomagokban és a Steamen is volt nem egyszer kemény akcióban, tehát ár / értékben tökéletes választás. És ha valakinek annyira bejött mint nekem és már új tartalomra szomjazik, annak egy jó hír, hogy már kint van a Train Valley 2 Early Access-ben.

komment