No Man’s Sky, az év legjobban várt játéka, az év legnagyobb csalódása

Egy hónapja jelent meg az év talán legjobban várt és hype-olt játéka, a No Man’s Sky. A hetekben folyamatosan jöttek ki hírek, cikkek a játékról pro és kontra. Van, aki védi és szerinte ez a világ legjobb játéka és nem érti a felháborodást, na meg vannak azok, akik legszívesebben visszakérnék a pénzüket, mert átverve érzik magukat. Én folyamatosan követtem a történéseket, ezért összeszedtem pár fontosabb dolgot, ami után szerintem mindenki megérti a többség felháborodását.

Pár éve indult be a világ egyik legnagyobb hype vonata, amikor bemutatták az első cutscene videót (nem gameplay, hanem előre felvett átvezetők) a No Man’s Sky-ról. Senki nem tudta mi az, mi lesz, mit tud, de mindenki odáig volt érte.
Az évek során továbbra is cutscene videókat mutattak és pár szóban felvázolták, hogy mi is a játék: exploration, survival, combat, and trading = menőség.

one_man_lies.jpg

A játékot a Hello Games készítette, akik eddig a Joe Danger oldalnézetes akció-verseny játékot csinálták, szóval az NMS kicsit nagy ugrás a kis csapatnak. Nekem mindig voltak kételyem éppen emiatt, hogy egy kis csapat képes-e egy ekkora óriási AAA létrehozására, de mindenki saját szemével látta a tökéletes art designnal megtervezett bejátszásokat, így nem maradt kétség, tovább zakatolt a hype vonat.

joe_danger.png

A legnagyobb bejelentés talán a játékban bejárható helyszín mérete volt: 18 trillió procedurálisan generált bolygót tartalmaz, ami ismét kicsapta mindenkinél a hype-biztosítékot és mindenki ordította az instant buy-t.

Aztán jött a klasszikus kérdés, ha ez egy MMO, akkor hogy lehet majd találkozni másokkal egy ekkora játékban?
Sean Murray sokszor beszélt menő talkshow-kban erről, tehát van hiteles válasz is hozzá. Kezdetben tiny, rare majd zero volt az esélye, hogy két játékos egy bolygón találkozzon. Utóbbit amúgy valamiért pont a megjelenés napján írta ki Twitterre:

Sean Murray @NoMansSky

The chances of two players ever crossing paths in a universe this large is pretty much zero.


Szóva pretty much zero, mert hogy annyira nagy univerzumunk van, hogy fel se tudjuk fogni.
Aztán a megjelenés első napján két “igen szerencsés” játékos azonos bolygón keresték egymást, de valahogy mégse találták, ami után a következőt mondta Sean Murray:

“To be super clear - No Man's Sky is not a multiplayer game. Please don't go in looking for that experience.”


Ezt a gyönyörű mondatot a játék megjelenése után pár órával olvashattuk, most pedig nézzük meg ezt a rövid összeállítást:

Ja, hogy ez mégse egy MMO, amiről mindenhol beszélt és azért zéró az esélye a találkozásnak, mert single a játék? Oh, így már érhető, bár lehet, hogy nem így kellett volna hirdetni a játékot, mert mindenhol fent volt a multiplayer jelzés (Steamen már levették), de gondolom egyszerűbb volt a kis csapatnak mindent beígérni, hogy elkápráztassák az embereket.

Szerintem ennyi bőven elég ahhoz, hogy minden csalódott játékos visszakaphassa a pénzét, de sajnos ez ügyben a mai napig nem történt semmi sem és a szomorú az egészben, hogy sokan még ilyen tények után is megmagyarázzák, hogy csak a hype miatt képzelte be mindenki, hogy igazából mit is vártak az egésztől. Hát én baromi rosszul érezném magam, ha 19 ezer forintot kiadtam volna egy játékra, aminek fő funkciói csupán csak hazugságok.

A multi hiánya mellett mindenhol régi buildekkel hirdetik a játékot, amiket nyugodtan nevezhetünk kamu marketing videóknak, hiszen a benne szereplő tó nincs a játékban, a szörnyek pedig nagyjából döglött kis mókus szintjén vannak animáció és AI szempontból egyaránt.

A két darab kampány, ami konkrétan semmiről se szól, csak mondogatja, hogy gyűjtsünk dolgokat vagy menjünk az univerzum közepébe, annyira semmilyen, hogy most leírva ez a sor több élmény nyújt, mint a végigjátszásuk. Nyugodtan mondhatjuk, hogy nincs kampány, nincs story és igazából nincs semmi, csak egy jól felépített váz, ami megint csak hazugság lenne, mert a PC port nem a legjobban sikerült.

Steamen a kezdeti 200 ezer feletti online játékossal rekordot döntött az első napon. Jelenleg 6-7 ezren játszanak közel 3 hét után a rekordokat döngető játékkal, ami mellé mindössze 36% pozitív vélemény érkezett a több mint 66 ezer review-ból.

no_man_sky_players.PNG

Hogy mi igaz és mi nem, jobban nem is akarok belemenni, mert ezt redditen és máshol már jóval részletesebben megtették, de szerintem a fentieknek már bőven elég kellene, hogy legyen ahhoz, hogy az elkeseredett vevőknek visszafizessék a pénzüket.

Nekem legjobban azzal van bajom, hogy több éve csak konceptet veszünk. Legtöbbször van valami félkész open world játék, amibe bedobnak oda téged, aztán vagy el tudsz homokozni vagy nem és szomorkodva nézel magad elé, hogy pedig a Youtube-on nézve rohadtul vicces volt az adott játék. Persze vannak egyszerűbb indie játékok, amik designilag profi művészi alkotások, csak játékra nem alkalmas, tehát maradt egy jó ötlet, azaz concept.

no_man_sky_steam_reviews.JPG

Ez az NMS olyan, mintha azt mondanám hogy GTA 10. része ezerszer nagyobb lesz, mint eddig valaha,  amit felfedezhetsz egy autóból, hát menő lenne nem? Szép design, sokféle domb, élőlény, meg egy fajta autó 30 skinben és ennyi, de azért remélem, hogy ezt már még egyszer nem játssza be egyik fejlesztő sem, ha meg igen, akkor a játékosok nem eszik meg.

A No Man’s Sky egy forradalmi ötlet, ami sok játék alapja lehet, csak sajnos a játék része hiányzik. Nem ajánlott.

9 komment