Kedvenc vízvezeték szerelőnk ismét akcióban
Kezdeném azzal, hogy nem fejlődtem korban vissza, nem ezért a sok Mario játék, egész egyszerűen csak ezek akadnak a kezembe, amit egyáltalán nem bánok, mert sokakkal ellentétben én imádom ezeket a játékokat. Mindegyiken érződik az odafigyelés, és már messziről látni rajtuk a minőséget. Lássuk mit tartogat nekünk a címszereplő Super Mario 3D World!
A Super Mario 3D World egy érdekes koncepció. Persze nem úttörő, mert 3DS-en már volt egy Super Mario 3D Land nevű játék, ami játékmechanikailag megegyezik ezzel. Nyilván a két játék között rengeteg különbség van, természetesen a Wii U verzió szebb is többek között, de ha hasonlítani kéne valamihez, akkor az lenne a párja. Ezek a játékok valahol a 2D-s Mariók, például a New Super Mario Bros valamint az olyan 3D-s platformerek mint a Mario Galaxy-k között helyezkedik el. A játéktér teljesen 3D-s, és mi is 3D-ben tudunk mozogni karaktereinkkel, azonban a kamera fix és nincsenek hatalmas bejárható területek, ahogy a Sunshine vagy a Galaxy esetében, hanem ahogy a 2D-s verziókban, 1-1 pályarészen kell átverekednünk magunkat.
Ha valaki játszott már régi Mariós játékokkal, mondjuk Super Nintendón vagy akár Gameboy-on, annak nem lesz meglepő hogy a komplett játék 8 fő világra van osztva és azon belül van 6-8 pályarész, amiket külön-külön kell teljesítenünk. És persze mint minden Mario játékban itt is van mezős, jeges, sivatagos, köves és lávás világ is, ahogy az lenni szokott.
Emellett ez a rész is tartalmaz gyűjthető elemeket, amik itt konkrétan a zöld csillagok lesznek. Ha jól emlékszem én ezzel először a DS-es New Super Mario Bros-ban találkoztam, csak ott csillag mintás aranyérméket kell gyűjteni. Ahogy a Toad kapitányban, úgy itt is érdemes ezek keresésére ráfeküdni, mert ahogy ott, úgy itt is szükséges a későbbi pályák megnyitásához. Amiért még megemlítettem a Treasure Trackert, az nem más, mint hogy az a játék ennek az előzménye. Aki játszott a TT-vel az emlékezhet rá, hogy a végén kiírja, hogy a kaland a SM3D-ben folytatódik...és tényleg. Ahol ott a záróvideó véget ér, a SM3D-ben ott folytatjuk. A játék szempontjából nem sokat tesz hozzá, de szerintem érdekes infó, mert nem jellemző Marióéknál.
Számomra egy ilyen vagy ehhez hasonló játékban az egyik legfontosabb szempont a COOP lehetőség. Szerencsére ebben van, nem is akármilyen. Az egész story részt A-től Z-ig, akár négyen is végigvihetjük egy szobában ülve. Ez egy szuper dolog és a Nintedónál is gondoltak mindenkire, mert a SM3D World támogatja a Mote-t és a Classic controllert is, tehát gyakorlatilag bármilyen Wii irányítóval játszható.
Egyébként minden karakter más egy kicsit, példásul Peach tud minimálisan lebegni, míg Toad gyorsabban fut. Hozzáteszem, egyik sem az a kifejezett gamebreaker képesség, szóval mindenki választhatja a számára legkedvesebbet.
És akkor beszéljünk kicsit az újdonságokról, mert szerencsére abban sincs hiány. Amivel a legtöbbet találkozunk a játék során, az a harang item, amitől macskává változunk. Jobban mondva felveszünk egy fullos macskajelmezt, aminek segítségével tudunk karmolászni és a falon mászni, persze csak limitált ideig. Mindenesetre sokat segít, ha valami magasabb helyre szeretnénk eljutni.
Van itt még az itemeknél cseresznye is, ami egész egyszerűen leklónoz minket. Ha hármat veszünk fel belőle, akkor már négy Mario, Toad vagy akár Luigi fog szaladgálni egyszerre az irányításunk alatt. Ezt egyébként a Toad - Treasure Tracker is átvette. Ezen kívül lámpát is tudunk a fejünkre tenni, hogy azzal öljük le a szellemeket (mivel másképp nem lehet), de néha fel-felbukkan meglovagolható állatként a "Loch Ness-i szörny" is.
Ja és még valami. Ebbe a részbe is betették azt, hogyha valamelyik pályán sokat bénázunk, akkor kapunk egy arany falevelet, amivel magunkra ölthetjük a halhatatlan mosómedve gúnyát és onnantól sebezhetetlenek vagyunk egészen addig, amíg le nem zuhanunk vagy vége nincs a pályának. Ez türelmetlen játékosoknak nagyon hasznos.
Sajnos meg kell említenem pár hibát is a játékban. Például nem értem miért kell spórolni a gombokkal. Miért van a futás, a fogás és az ütés is ugyan azon a gombon? Nincs elég gomb a kontrolleren? Nem egyszer fordult elő, hogy lövés helyett felemeltem a coop partnerem, majd egész egyszerűen eldobtam...igen, mert letenni nem lehet. Vagy például, ha közel vagyunk egymáshoz és egyikünk futást nyom, máris ölbe kapja a másikat.
Ami még zavart, az a fix kamera. Sokszor nem lehetett látni, hogy az adott tárgy mögötted vagy előtted van, és ha mögötted, akkor mennyivel - volt pár szakadékba ugrás emiatt, bár szerencsére ez ritkábban fordul elő, mint hogy nagyon zavaró legyen.
A végére annyit mondanék, hogy ha valaki fogékony az ilyen játékokra, és még lenne is kivel játszani, akkor csak bátran. Lehetne ugyan picit hosszabb, de jó móka, különösen ha többen vagyunk.