A generációkon átívelő fejlődés eredménye!

2016. március 16. írta: Sirandrish
Mario Kart 8

A Mario Kart címet nemigen kell bemutatnom senkinek. Ha esetleg valakit mégis elkerült volna a SNES korszak óta töretlen sikereknek örvendő Mario Kart híre, annak dióhéjban annyit mondanék, hogy ez a Nintendo karakterinek házi gokartversenye. Persze ennél azért többről van szó, hisz ha ennyi lenne, akkor nem biztos, hogy megélt volna ennyi generációt, főleg nem ilyen sikerek mellett.

mkbig.jpg

Kis történelem óra. Az első Mario Kart (későbbiekben MK), SNES konzolra jelent meg 1992-ben Super Mario Kart néven. Ezt követte N64-es, GBA-s, GC-s, DS-es, Wii-s, 3DS-es és végül a cikkem alanya, a Wii U-s verzió. A felsorolásból gondolom látszik, de azért elárulom, hogy az MK játékok csak és kizárólag Nintendo konzolokra jelentek és jelennek meg.

A félreértések elkerülése végett még most elmondom, hogy ugyan játszottam a Wii-re megjelent résszel is, sajnos nem olyan sokat, hogy érdemben nyilatkozzak róla, így az összehasonlítási alapomat elsősorban az általam sokkal többet pörgetett Gamecube rész jelenti.

mk.jpg

Na de miről is szól a MK immáron több mint 20 éve? Arról, hogy a más játékokban kedvelt és nem annyira kedvelt nintendós karakterek összemérjék a tudásukat egy gokartversenyen, mindenféle mókásabbnál mókásabb fegyverek alkalmazásával.
Az MK játékokban nem elég ismerni a pályákat és jól venni a kanyarokat, hanem meg kell tanulni használni a játékban lévő sok-sok fegyvert, kihasználni a pályák adta lehetőségeket és persze a védekezés csínját-bínját is el kell sajátítani ahhoz, hogy sikeresek lehessünk.

mk2.jpg

Nézzünk néhány konkrétumot. Ahogy említettem már, az MK játékokban nintendós karakterek küzdenek az első helyért. A teljesség igénye nélkül említek néhányat: vannak a Nintendo berkein belül alapkaraktereknek számító hősök, többek között Mario, Luigi, Bowser,Toad, Yoshi akik eddig minden MK játékban szerephez jutottak, de persze vannak kevésbé ismert karakterek, akik csak 1-2 részben tűntek fel, ilyen például Toadette vagy Lakitu. Ezek mellett az MK játékok történetében most először jelent meg DLC is a játékhoz, ami további karaktereket ad az amúgy is impozáns listához, így kis plusz pénz befizetése után akár versenyezhetünk Linkkel, Isabelle-el, vagy az Animal Crossingból már jól ismert Villagerrel is. 

mk3.jpg

Általában nagyon DLC ellenes vagyok, de itt 11 fontért 2 DLC-t kapunk, amik összesen tartalmaznak 16 pályát, 8 járművet és 6 karaktert, azaz mondhatjuk, hogy kapunk is valamit a pénzünkért. És ha már szóba jöttek, mint a korábbi részeknél is, itt is 8 alapkupát (Mushroom, Flower, Star, stb.) kapunk egyenként 4-4 pályával. Ebből 4 kupa teljesen új, csak itt látott pályákat vonultat fel, a másik 4 meg a Retro kupák, amik a régebbi részekben lévő pályák válogatásai.

Igen ám, de ezeket nem csak úgy átültették egy az egyben, hanem felhúzták a grafikát mai színvonalra és még minden pályán alakítottak is picit: sűrűbb tereptárgyak, turbók segítségével megmászható falak,  de van hogy 1-1 alagút tarkítja a pályát vagy épp rejtett kis apróságok. Utóbbi kis apróságokhoz sorolnám, hogy most már minden pályán van 1-1 rejtett dolog, amivel interakcióba léphetünk. Az egyik pályán ha nekimegyünk egy hordónak, az kis eséllyel turbót ad, vagy ha egy másikon eltaposunk egy békát az megpördít minket, de sorolhatnám még reggelig. 

mk4.jpg

A járművek nagy ráncfelvarráson estek át. A Gamecube-os részben három csoportra voltak osztva a járművek: kicsi, közepes, nagy, és annak függvényében választhattunk belőlük, hogy melyik karakterrel voltunk. Például az egyértelműen nagy Bowser nem ülhetett Mario kis gokartjába, mert nem fért bele. Ezeknek mindegyiknek megvolt az előnye és a hátránya is, a kis kocsik mozgékonyabbak voltak és gyorsabban gyorsultak, míg ütközésnél a nagy kocsi simán ki is lökhette a pályáról a kicsit, ha olyan volt az adott pályarész.

A Wii-s részben ez úgy módosult, hogy minden karakternek volt egyedi kocsija és motorja is, amikből viszont szabadon lehetett választani, csak annyi megkötéssel, hogy 50CC-en csak kocsit, 100CC-en csak motort lehetett választani. Ezt Wii U-n még tovább gondolták, ugyanis itt már minden kocsi és motor elérhető mindenkinek és bármikor. Egész egyszerűen ha nagyobb a karakter akkor nagyobb lesz a kocsi, ha kicsi a karakter akkor meg annak megfelelően kicsi. 

mk5.jpg

A járművekhez még annyit, hogy szerintem itt mindenki megtalálja a kedvére valót. Többféle gokart mellett vannak itt cross motorok, gyorsasági motorok, quadok és rengeteg speciális jármű, mint pl. a Triforce motor. Sőt, igazi ínyencek letölthetnek egy ingyenes DLC-t, amivel elérhetővé válik egy GLA, egy W 25-ös ezüst nyíl, és egy 300 SL Roadster Mercedes is.
Ha kiválasztjuk a kedvünkre való járművet, akkor választhatunk hozzá kereket is. Itt is van rengeteg fajta a szekerekhez való fakerekektől megkezdve a különböző gokart kerekeken át egészen a 5 küllős felnivel rendelkező Mercedes abroncsig minden. Arra azonban nem árt odafigyelni hogy minden jármű "testnek" és minden keréknek különböző képességei vannak. Az egyik nagyobb végsebességre képes, míg a másik jobban kanyarodik vagy épp nehezebb mint a többi; ezt azért tartsuk szem előtt, mikor megépítjük álmaink verdáját. Kerékválasztás után még szükségünk lesz egy siklóernyőre vagy valamire, ami azt a célt szolgálja hogy ne zuhanjunk le - igen ám, itt minden jármű 4 éltű. Az aszfalton vagy földúton kerekeken közlekedik, a vízbe kijön belőlük 1 propeller amivel tud haladni a víz alatt is, a levegőbe siklóernyő segítségével siklik tova és néhány speciális pályán a jármű kerekei vízszintes helyzetet vesznek fel és lebegnek a pálya fölött, mint a Vissza a jövőbe című filmben a DeLorean.

mk6.jpg

Ami kis csalódás volt számomra, az a karakterfelhozatal. Amikor elkezdtünk játszani az asszonnyal, akkor a karakterválasztó képernyőn még sok-sok megnyitható karakter helyett kérdőjelet láttunk, aminek én személy szerint nagyon örültem, de sajnos a végére kiderült, hogy eléggé egy kaptafára épülnek.

Az csak egy dolog, hogy például Peach-ből van az alap, a Baby meg még egy Golden verzió is, de hogy Larry, Lemmy, Ludwig, Roy, Morton és ki tudja még ki, kb. ugyanazok voltak csak más séróval.
Pozitívum azonban, hogy itt is használhatjuk saját kis Mii-nket, így Marióék közé saját virtuális másunk is befér.

A használható tárgyaknál is történt előrelépés, ugyanis a már jól bevált zöld és piros teknőspáncél, villám, gomba, banán és még sok egyéb mellé most bekerült egy bumeráng, egy hatalmas kürt és egy Piranha flower is (hogy melyik mit tud annak a felfedezését rátok bízom). Ezek mellett újdonság még a fektetett nyolcas sorsolás, ami 8 itemet ad egyszerre, amit sorban el tudunk lövöldözni, na az elég nagy buli.

mk7.jpg

A nehézséget mint minden MK játékban itt is a CC (köbcenti) adja, ám itt is történt egy kis változás, mert a már jól ismert 50, 100, 150 mellé még bejött a 200 is, ahol természetesebben még gyorsabbak a járművek.

Az MK8-at irányítani gyakorlatilag bármivel lehet. A Wii U controller mellett támogatott még a Wii Mote Nunchuk-al vagy anélkül, de megy classic controllerrel is. Természetesen Wii U controller és Mote mellett a sima analógos vagy d-pades irányítás mellett lehetőségünk van a motionos irányításra is ami ugye annyit tesz hogy úgy forgatjuk a controllert mint egy kormányt. Ez szerintem inkább vicces mintsem használható, de ezt mindenki döntse el maga.
A Wii U-s táblagép egyébként tartalmaz néhány információt játék közben. Többek között, írja hogy ki, hányadik helyen áll, van még lent egy térkép, egy állítási lehetőség hogy analógos vagy billegetéses irányítást szeretnénk-e, a TV képe, és középen egy hatalmas duda.

mk8.jpg

A MK8-ban a már jól megszokott játékmódok találhatóak. Van itt 1-4 játékosok offline móka. Barátainkkal játszhatunk kupákat, Time Trialt, de van itt VS mód gépi ellenfelek nélkül vagy van a Battle, ahol mindenki kap három lufit és azon lufik likvidálása a cél.

Természetesen ez a játék se maradhatott online szekció nélkül. A Mario Kart 8-ban lehetőségünk van 12 playeres online csatákra is, ami igazából a játék sava borsát adja. Újdonságként került be egy Mario Kart Television nevű dolog, ahol mások által rögzített versenyeket nézhetünk vissza és ha akarunk akkor mi is tölthetünk fel.
Az MK8 se maradhatott el a mostanában oly divatos Amiibo támogatás sem, ám akinek esetleg nem lenne a birtokában az se búsuljon, mert nem egy nagy show. Konkrétan 1-1 Amiibo 1-1 bukósisakot és hozzá illő verseny overált ad, amit aztán ha a Mii-nkel versenyzünk akkor hordhatunk a gyári szerkó helyett. 

Sokak szerint az N64es MK a legjobb és ezidáig talán én is így gondoltam. Hozzáteszem hogy a sokak által gyengének titulált GC-s részt én imádtam, szerintem az is hatalmas előrelépés volt, még akkor is ha a kétszemélyes gokart butaság volt.

A Wii-s MK már minden tekintetben jobb volt az elődöknél, de a nosztalgia faktor miatt még mindig a Nintendo 64-eset tartottam csúcsnak. Most viszont itt a Wii U rész, ami tökéletes példája annak hogy milyen fejlődést érhet el 1-1 cím ha odafigyelnek rá. Eltelt több mint 20 év és nincs izzadságszag, nincs rókabőr érzés, csak a felhőtlen szórakozás.

Végszó gyanánt azt mondanám hogy ez minden Wii U tulaj számára kötelező darab. Nem csak hogy hatalmas nagy buli haverokkal is játszani akármilyen összejöveteleken, de az online csaták miatt rettentően időtálló. Mindenkinek csak ajánlani tudom korra és nemre való tekintet nélkül.

1 komment