Autókázás a mikrótranzakció útjain

2015. október 19. írta: eszement
Need for Speed No Limits

Azt hiszem senkinek sem kell bemutatni a Firemonkeys csapatát, akik nem egy remek játékot tettek már le az asztalra. Nekik köszönhetjük a Real Racing 2, az eddigi NFS részeket és a Mass Effect Infiltratort is, szóval NFS és Firemonkeys már csak jó lehet, nem?

need-for-speed-lamborghini-helicopter-179882.jpg

Valószínűleg túlzás nélkül kijelenthetem, hogy az emberek általában érdeklődve várják az NFS játékokat mobilon is, mert bár teljesen más élmény, mint konzolon / PC-n, de azért általában kiemelkedik a hasonszőrű játékok közül. Ezt a részt amúgy már majdnem egy éve kiadták, csak idáig "bétatesztelték" a közönség bevonásával és most jelent meg bő egy hete mindenhol.

Mikor elkezdtem vele játszani, az első óra után én úgy éreztem, hogy ezt a játékot le fogom húzni a sárga földig. Most egy hét után a véleményem azért finomodott, de alapjában véve nem változott. Kezdjük a bevezető videóval és egyben az első pályával.
A sztori annyira NFS sablon, hogy egyszerűen nem éri meg két szót sem vesztegetni rá. Elkezdődik a verseny, egy Ford Mustangban ülünk és csúcsgépek között nyomjuk, azaz nyomnánk, mert a telefon döntögetésre bizony az autó nem reagál. Valamiért a fejlesztő csapat jóvoltából a klasszikus, a képernyő két szélén való nyomogatással fordul az autó. Mivel én a döntögetéshez vagyok szokva, ez az irányítás annyira nem esett kézre, úgyhogy úgy lemaradtam, mint a borravaló. Megnyugtatásul mondom, hogy később a beállításokban ez átállítható, de az első versenyt akkor is így kell lenyomni.
Szóval még épphogy láttam a mezőnyt, de már feltűnt a cél, mikor kb. 40mp (!!!) szerencsétlenkedés játék után bejött a nitro, bekapcsoltam és hopp be ugrott az animáció, ahol röhögve megelőzök mindenkit és elsőnek értem a célba. WTF? Ezzel mindjárt két dolgot is lelőttem az elején. 

Az első és legfontosabb, a pályák rövidsége. Azt hiszem valahol a 17. szinttől kezdve kapunk normálisabb hosszúságú pályákat, addig meg zavarba ejtően rövideket. Ez két dolog miatt is hátrány. Rövidebb idő alatt kell teljesíteni a távot, jobban dominál a sebesség és a teljesítmény, ha benézel valamit (többnyire elég könnyűek a pályák, de akad "hardcore" részleg is), akkor bukta a menet. Sebaj, kezdjük elölről az adott pályát. Vagy nem? Nem. Ugyanis nincs többé ilyen lehetőség. Akárhanyadiknak is, de be kell érni, hogy láthassuk a gagyi előre lerenderelt animációkat. Ez kifejezetten akkor vicces, amikor úgy esel be a pályára, hogy repülés közben telibe találsz egy konténersort és oldaladdal beesel a vörös füst közé (lásd RUN és társai), de az animációban már karcmentesen és lazán befarolva érkezel. Érdemes belenézni a játékvideóba, ahol az első szintet kompletten teljesítik. 

A második, hogy ezek az animációk sokszor komolytalanná teszik a játékot. De sajnos nem csak ezek. Ami igazán haza vágja, az természetesen a "kedvenc" témám, a mikrótranzakciók.

Megszámlálni is nehezen lehet, hogy mennyi módon próbálnak pénzt kihúzni a zsebünkből, mivel a játék maga természetesen "ingyenes" (egy frászt, tessék szépen megtanulni a freemium szót). Szóval van a tank benzin, ami 10 egység, minden szint elején feltöltődik vagy az idő is tölti. Először csak 1 egység kell minden versenyhez, majd később már kettesével szedi és így tovább. Természetesen a fő játékpénz az arany, amivel minden pluszt lehet fizetni. Azonkívül vannak "moddingpontok", amivel a kocsit lehet átalakítani és felturbózni, de csak külsőleg. Később bejön talán a 10. szint környékén egy "Tournaments" nevű menüpont, ami a legkiábrándítóbb része a játéknak. Van 5 jegyed, tehát összesen egyszerre 5 menetet mehetsz. Egy jegyet kb. félóránként kapsz, tehát 2.5 óránként lehet próbálkozni újra. Pár naponta változik a feladat és a kocsi is, amivel részt vehetsz rajta. A sablon nagyon egyszerű. Egy darab a játék mércéjével mérve közepes méretű pálya van, amin újra és újra ugyanazzal a kocsival kell végigmenned, egyre komolyabb ellenfelek ellen. Mindig választhatsz 3 nehézségi szintet és annak megfelelően kapsz pontokat is. Természetesen ahogy nő a tét és kerülsz egyre feljebb a ranglistán, egyre kevesebb a különbség a kocsik teljesítménye között és egyre nehezebb legyűrni őket.

nolimitsnitro.jpg

Oké, de mi a probléma?

És most jön az igazi huszárvágás, amivel kivégezték a játékot. Ez pedig a szisztéma. A klasszikus verseny részen, ami itt az Underground menüpontot kapta, elég sokáig el tudsz jutni, ha megfelelő a rep (respect, azaz tisztelet) szinted. Kisvártatva megnyílik egy Car Series menüpont is, ahol egyéni feladatokat teljesíthetsz és ott tudsz előrébb lépkedni. Minden verseny végén van valami konkrét jutalom, egy alkatrész vagy annak egy darabja, amivel tuningolhatod a verdát. A kocsinak van egy pontszáma, ami ezzel csak nő. Míg a Car Series menüpontban a respected fog a leginkább nőni és konkrét alkatrészt vagy pénzt vagy aranyat vagy alkatrész darabot kapsz, addig az Undergroundban többnyire felajánl neked 3 féle dolgot: ezek többnyire alkatrész / pénz / moddingpont és te ráböksz egy kártyára, hogy melyiket szeretnéd. Persze ha nem a jót választod, akkor a program nagyvonalúan felajánlja, hogy megveheted a másikat 30 aranyért, de ha a harmadik is kell, annak már 90 arany az ára. Na ezek után már érthető, hogy mi az a 2 dolog, amivel kiherélték a játékot.

Az első, hogy nem mehetsz végtelenségig előre a játékban az underground alatti versenyeken, mert hamar elfogy a respected. Szóval menni kell a Car Seriesen is. Igen ám, de ott ha megnézed, maximum 4-5 menetet mehetsz úgy, hogy ne kéne jelentősen növelni a kocsid pontszámát, hogy erősebb és gyorsabb legyen. Ez az első időkben könnyen teljesíthető, a program is megad mindenféle segítséget. A pénzköltésre is, annyi market van, mint égen a csillag. Van az alap egy Loading Docks nevű "láda" ami mindenféle jóságot kínál neked, autókat is. Itt amúgy nem komplett autók vannak, hanem "tervrajzok", amiből meg kell szerezned x darabot és tied a kocsi. A könnyebekhez az elején 4-5 elég, de egy komolyabb darabhoz pl. 35 darab kell. Na, ember legyen a talpán aki fizetés nélkül össze tudja szedni. Ebből a dokkból amúgy napi 5 cucc jár ingyen és vehetsz továbbiakat játékpénzért, ami itt a dollár. Kb. ez az egyetlen hely, ahol ezt el tudod költeni. Azonkívül ott a tournament shop, ahol kupát kapsz dollár helyett és azt lehet elkölteni. Később kapsz egy Black Marketet, ami 8 óránként ad új ajánlatokat (a Tournament Shop is) és megjelennek időnként Special Eventek is, mint most a Snoop Dogos volt, ahol egy pöpec Ford Mustang lett volna a fődíj, hogyha minden versenyt teljesítesz. Ami viszont nem ment volna fizetés nélkül, szóval nem lett meg a verda - természetesen annak is saját boltja van :).

nolimitsblueprint.jpg

Minden versenyen egyre erősebb és erősebb pontszámú kocsik indulnak ellened, akiket az elején játszva nyomsz le, de később képtelen vagy olyan ütemben fejlődni, hogy ez végig így legyen. Nagyjából a 18. szintig nem is találkoztam olyannal, hogy "üres legyen a tank" és várni kelljen a játékra. Addig legalább 8-10x lemerült volna a mobilom, ez testvérek között is minimum 14-16 óra játék, mire mindent végigzongorázol, hogy milyen lehetőségeid vannak. Most tartok a 23. szinten a százból és azt hiszem befejeztem. Van 5 autóm, amit egyszerre kéne tuningolni, mert már egyik pontszám sem elég ahhoz, hogy versenyen vegyek részt vagy győzni tudjak, esetleg óriási mázlival, ugyanis fizetés nélkül nagyjából ez az egyetlen faktor amire számítani lehet.

Jó-jó, nem az igazi, de mi van a rendőrökkel? Ugye vannak benne? Mondd azt, hogy vannak benne!

Vannak benne. De valahogy így képzelem a fejlesztők beszélgetését.

- Na, ez is elkészült.
- Te, figy..valami kimaradt. Kellenének bele rendőrök.
- Rendőrök? Minek??
- Hát, mert mindegyikben voltak..
- Jó, *$ß@&{, akkor legyen!

A rendőrök csak dísznek vannak ebben a játékban. Az elején azt hittem elsírom magam a röhögéstől, amikor feltűnt a versenyeken a rendőrautó, AMIT KÉPTELENSÉG VOLT MEGELŐZNI! Olyan volt, mint a Safety Car a Forma 1 versenyek előtt.
Mindenki előtt ő ment vadul szirénázva. Ha mégis megelőzöd, akkor visszagyorsít. Agyrém. Valamikor a 13. szint (!!) környékén tűnik fel, (persze ez mindenkinek változhat, hogy mit és milyen sorrendben csinál meg) és ahol már tényleg "üldöz". Ami konkrétan abból áll, hogy jön végig mellettem vadul szirénázva talán egyszer még nekem is jött vagy csak én mentem neki, nem tudom. Összehasonlításképpen a Most Wantedban (az utolsóban) nekem jöttek, elém álltak, lassítottak, szó szerint néha ki kellett őket zúzni (touchdown) a pályáról, hogy időt és nitrót nyerjek.

nolimitspolice.jpg

Ha már a touchdown szóba került, elméletileg itt is lehet hús-vér játékosok ellen játszani, főleg a Tournament menüpontban, de ritkán érdemes azzal szórakozni, hogy kiiktassuk őket, mert mi jelentősen lelassulunk már az első koccanástól is, ő meg röhögve behúz a célba.

Szóval ez lenne a No Limits. Egyértelműen kihagyott ziccer egy olyan csapattól, ami már sokszor megmutatta, hogy százszor különbet is képes készíteni, így biztosra veszem, hogy az EA-nak köszönhetjük ezt (megint).

Akit nem zavar, hogy mennyire árnyéka lett az előzőeknek, hogy folyton fizetésre próbálják ösztökélni, hogy folyamatos netkapcsolatot igényel és csak gyorsan szeretne pár percet autókázni, annak akár még ideális is lehet, ha valami újabb játékkal akar játszani. Vérbeli arcade játékosok, NFS rajongók inkább keressenek valami más elfoglaltságot.

13 komment