Rombolj stílusosan
Gyerekkorodban is mindig építettél valamit Legóból? Lenyűgözött a Lego Technic széria és arról álmodoztál, hogy egyszer majd te is alkotsz hasonlót? Esetleg a klasszikus fém építőkészlettel telt el a gyerekkorod? Az okos telefonodon/táblagépeden is rongyosra nyomogattad a Bad Piggies-t? Ha bármelyik kérdésre igen a válasz, akkor van egy tippem, hogy mivel fogsz játszani az elkövetkezendő időkben!
Nehéz úgy cikket írni, hogy ha bármilyen okból is megnyitod a játékot, észrevétlenül is azonnal játszani kezdesz vele. Ez a játék pedig ilyen, mivel a fun-faktora eszméletlenül nagy, amiből megkísérlek átadni minél többet gifek formájában, ugyanis itt tényleg mozgás közben látszódik igazán a lényeg.
A Besiege (ostrom), ahogy a neve is mutatja, egy középkori környezetbe helyezett élethű fizikai modellt használó építő és romboló játék. És amikor azt írom, hogy élethű fizika, akkor tényleg úgy is kell érteni. Bármit is teszel, az ki fog hatni a műved "viselkedésére". A súly elől és a kerekek is nagyobbak? Próbálj meg tolatni és már fejre is álltál :)
Már a menüje is fantasztikus, egy bolygót látunk és rajta a különböző földrészek mind világokat jelentenek, amikben a pályák lesznek. Jelenleg csak 1 földrész érhető el, Ipsilon földje és az azon levő 15 pálya, amiket ha teljesítesz, akkor megnyílik szépen sorban a többi, plusz a bolygó körül keringő Hold és egy kocka, ami a sandboxba visz minket, ahol szinte bármilyen körülmények között próbára tehetjük a tudásunk és az alkotásunk strapabíróságát.
Bár játéknak hívjuk, valójában ez egy elég komoly tervezőprogram, ahol a fejlesztők törekedtek arra, hogy minél több funkciót tegyenek bele, mégis könnyű maradjon a kezelése - ez sikerült is nekik. A játékkal kapcsolatban olyan érzésem van, mintha a Bad Piggies alapötletét vették volna át, csak alaposan felturbózva. Ugyanúgy, ahogy a malacoknál, itt sincs sztori, viszont vannak küldetések, amiket meg kell oldani. Ezek általában egy alapötletre épülnek, rombolj le x-y dolgot. De vannak kivételek is, pl juttass el 2 golyót a célpontba. Ha pedig katonák/emberek/állatok is vannak a közelben, akkor előfordulhat, hogy ők is áldozatul esnek. Nem ez lesz az állatvédők kedvenc játéka, az tuti.
Szóval adott a feladat, amit meg kell oldanod, de az már teljes mértékig rád van bízva, hogy ezt hogy teljesíted. Tákolsz egy egyszerű valamit és azzal próbálod megoldani, esetleg egy masszívabb szerkezetet, ami több mindent kibír vagy nem szarozol és nemes egyszerűséggel leradírozol mindent a térképről egy szőnyegbombázással, mint ahogy itt is tették. Minden csak is rajtad áll.
De térjünk vissza a szerkesztő felületre, hiszen itt fogjuk kétségkívül a legtöbb időt eltölteni. Az elején adott egy darab zöld kocka, erre, illetve e köré lehet és kell is majd építkezni. Az építési terület elsőre adott, egy átlátszó téglatest határolja be, de ha ez kevés, akkor egy mozdulattal el lehet tüntetni (free build mode, az egér ikon mellett) és immáron semmi sem állhat a kreativitás útjába. Ellenben ilyenkor számítsunk rá, hogy a program nem fog továbbengedni, ha megcsináltuk a feladatot ezért elmaradnak a zászlók és a fanfárok is a végén. Ezzel érték el, hogy ne tudjuk egy ugyanazon szerkezettel ledarálni minden pályát.
A builder kezelése nagyon egyszerű. Minden elem ikonja aminek valamilyen funkciója van (kerekek, lángszóró, .stb) mutatja, hogy melyik billentyűvel lehet majd életre kelteni. Amikor rákattintasz valamire, az megjelenik és már pakolhatod is az alkotásodra. Ha ki akarod próbálni az építményt, a bal sarokban lévő lejátszás gombot kell megnyomnod és már láthatod is, hogy hogy sikerült összerakni. Rakhatsz össze olyan eszközt, ami csak fegyverekből áll, olyat is amivel csak védekezni lehet vagy kombinálhatod is, esetleg teljesen agyament szerkezeteket alkothatsz.
Ajánlott minél többször menteni a művünket, hogy később valamelyik pályához már ne kelljen ugyanazt legyártani újra, maximum kisebb módosításokat tenni rá. Egyébként ha csak nem szőnyegbombázunk porrá mindent, úgyis majdnem minden pályán más és más járművet/eszközt kell készítenünk a cél eléréséhez. A program vizuálisan is segít, alul egy vörös csík mutatja akció közben, hogy milyen messze vagy még a céltól, hogy ha végig ér, akkor jönnek a zászlók, szólnak a fanfárok és már mehetsz is tovább a következő pályára.
A játék hangjai, ahogy az egész játék is rettentően élvezetesek. Különösen tetszik, ahogy az egyik feladatban esik a hó és fúj a szél. Szó szerint a szélvihar hangjai hallatszódnak, de csakis akkor, hogyha az egérrel oda fordulunk, különben néma csend lesz mindenhol. Természetesen, ha gyengébb gépezettel repülünk oda a szél úgy odébb taszít ahogy illik.
A program a Unity 4 motort használja, így grafikára szintén nem lehet panasz, mindenki beállíthatja magának azt a szintet, amit a gépe elbír, de mivel sokkal kevesebbet "eszik", mint a csúcskategóriás játékok, így jóval kisebb teljesítményű gépeken is vígan el lehet vele játszogatni.
Bár egyelőre a korai hozzáférés program keretén belül érhető el Steamre, és még csak alpha állapotban leledzik, de szinte mindenkinek bejön, a 98%-os a tetszési index elég kimagasló. A 2 dél-angliai fejlesztő szerint másfél-két évig fogják kalapálni, mire a teljes verziós játék megérkezik. Folyamatosan fejlesztik és ez látszik is rajta, szép nagy közössége van. Az ára jelenleg és várhatóan a megjelenésig marad 6.99€, ami szerintem abszolút baráti egy ilyen programért, ráadásul az értékelők közül nem egy simán belerakott 120 órát is már és még nem unta meg, valamint én is azonnal megvettem, hogy a készítőket támogassam, ami nálam nagyon ritka.
Ha a készítők oldaláról szerzitek be a játékot, egyrészt egy picivel olcsóbb (7$), másrészt a steames kulcs mellett kaptok ajándékba egy DRM mentes verziót, amit akár ajándékba is oda lehet adni valakinek. Szerintem ez egy elég erős ajánlat, úgyhogy építésre (és rombolásra) fel!