A Mortal Kombat X-ről már rengeteg poszt született, amelyekben részletesen leírtam minden fontosabb dolgot, de a megjelenés után úgy érzem, itt az ideje összeírni a legfontosabb tudnivalókat immáron a saját élményeimmel egybekötve.
A Mortal Kombat 9 tökéletes volt, a legjobb dolog, ami a franchise-zal történt az első három rész után. Sok év után újra átélhettük azt az érzést, hogy milyen is egy igazi MK játékkal játszani klasszikus két dimenzióban. Ezután jött az Injustice, ami már kevésbé volt érdekes, mint az MK, de azért érződött, hogy tovább gondolták a srácok: frame-ekre bontott harcrendszer, fejlettebb grafika, részletesebb háttér, háttér elemek (interakciók) és összetettebb online játék. Az Injustice hiába lett fejlettebb, a játék valahogy mégis hamar ellaposodott - inkább a két Mortal közötti side projectnek érződött. Az MKX receptje pedig innentől egyszerű volt: tegyünk bele mindent, ami az MK9-ben jó volt, ehhez adjunk hozzá az Injustice újításait, majd egészítsük ki olyan újdonságokkal, fejlesztésekkel, javításokkal, amire már mindenki vágyott és kész is a Mortal Kombat legújabb része, lássuk részletesen, miként is sikerült ez.
Grafikailag nem lesz panaszunk semmire, minden egyes képkockát élvezet nézni, annyira szépen animálták a mozdulatokat. A háttér teljesen életre kel a több opciós animációknak köszönhetően - egyik kedvencem a repülős pálya, ahol a kutyák nekiesnek a zuhanást túlélő embernek és vagy ők vagy az ember nyer.
Ami nagyon tetszett, hogy a sebzés a régiekkel ellentétben nem előre megírt szintekből áll, hanem pontosan úgy kapja a vér foltokat, golyó nyomokat és a legkülönb sebeket karakterünk, ahogy azt az ellenfél beadta. A hangok és a zenék szokás szerint hozzák az elvárt minőségi szintet egy kis extrával, hogy minden karakternek egyedi, az adott ellenfél személyének szóló beszólásai vannak a játék közben - ez igaz az újonnan érkező DLC karakterekre is.
A Mortal Kombat sorozat legfontosabb eleme még most is a harcrendszer. Néha mikor a régi MK-kal játszom, sokszor azt érzem, hogy nincs is harcrendszer, annyira purítán volt az MK9-hez képest, na most majdnem ezt érzem az MK9-nél az MKX harcrendszere után. Az MKX harcrendszere sokat változott és fejlődött; hihetetlen, de csak pozitív irányba ment. Bevezették a futást, a mozgás megszakításokat, a háttérelemekkel való interakciót és a speciális támadások vagy kombók variánsait.
Ezek ráadásul mind változnak, ha más karakterstílust választunk ki. A régiekkel szemben itt sokkal ritkább, hogy valaki ugyanazzal a karakterrel és stílussal harcol ellünk, eközben meglepően izgalmas tud lenni ugyanaz a karakter más-más stílusban egymás ellen. Nekem kezdetben már az is idegen volt, hogy a karakterek mozgása teljesen egyedi; egy sima felütés nem csak karaktereként, hanem sokszor stílusilag is eltér a megszokottól, a kezdőknek lesz mit tanulni az elején, az biztos.
Mellesleg mindegyik karakteren érezni, hogy mennyit melóztak rajtuk. Olyan érzésem volt néha, hogy a csapat minden hasznosabb tanácsot megfontolva rakta össze az MKX karaktereit.
Habár a harcrendszer sokkal összetettebb mint eddig, a harcrendszer frame-ekre való beosztása sokat segít minden játékosnak. Ezerszer átláthatóbb és könnyebben érthetőbb, mint az MK9-ben, ez pedig nem csak a kombók összekötésében fog jól jönni, hanem a játék minden pontján.
A sokat emlegetett pálya-interakciók ellen kezdetben nagyon tiltakoztam és nagyon örültem, hogy van opció, ha ki akarom kapcsolni, viszont pár óra után már igazából azt nem értettem, hogy ez eddig miért nem volt.
Mindent összevetve nekem még mindig hihetetlen, hogy ennyi jó dolgot bele tudtak passzírozni egy játékba, minden elismerésem.
Kivégzések terén is csak tündököl az MKX. Ennyi kivégzés még egy MK részben sem volt, mint a mostaniban. Átlagosan minden karakterhez tartozik 2 darab Fatality, 5 Brutality plusz a választott 5 Faction Kill, ami karakterektől független. Ha csak a kezdő 24 karakterrel számolunk és nem számítjuk bele minden extra vagy titkos kivégzést akkor ez 168 egyedi + 25-féle Faction Killt jelent, na mi ez hanem “brutális”?
A Fatality szokásosan a “Finish Him” felirat után történő hosszabb animáció. Ezek sokkal könnyebbek mint valaha és több időnk is van beadni, de akinek ez se menne ott az EZ Fatality érme, amit néha ad a gép és azzal két gomb lenyomásával be lehet adni.
A Faction Kill az adott csoport kivégzései, amelyből kezdetben kettőt, majd 25 és 50 Faction szinten még kettőt, ha pedig a mi csoportunk nyert a héten akkor plusz egyet kapunk, azaz összesen ötféleképpen végezhetünk az ellenféllel. Ezeket szintén kivégzéskor kell beadni a pálya túlsó végéből; viszonylag egyszerű kombinációkkal egy rövidebb Fatality-nek felel meg, amiért Faction XP jár.
Személyes kedvencem, a Brutality eltér minden eddigi kivégzéstől. A Brutality amolyan finisher mozdulat, azaz a győzelem előtti utolsó találat, ami mindig valamilyen kitételhez kötött, mint például maradjon 40mp a játékidőből vagy mondjuk vigyünk be egy 10-es vagy nagyobb kombót. Átlagosan minden karakternek 2 stílustól független és 3 csak adott stílusban behozható Brutality-je van (fun fact: a legtöbbjük a klasszikus részekből átemelt kivégzések). Emellett vannak Secret és Stage Brutality-k is, utóbbiból frissítésenként újakat is raknak a játékba.
Ezeket a legnehezebb beadni, mivel folyamatosan figyelni kell a kikötések teljesülésére, plusz arra, hogy a megfelelő mozdulatsort adjuk be utoljára. Nem egyszer vesztettem meccset, mert erre koncentráltam. A Brutality felújított változata talán az egyik legjobb dolog, ami a Mortal Kombattal történhetett. Ez egy igazi technikai kivégzés, aminek igen nagy a menőségi faktorja, ha egy komoly meccsen valaki még erre is tud figyelni, emellett nem kell végig nézni huszadjára ugyanazt a hosszú, unalmas és színpadias Fatality-t, hanem csak egy bumm a végén; nincs annál felemelőbb győzelem, amikor az utolsó végzetes kombót egy Brutality-vel fejezzük be, totális győzelem.
Az MKX az első olyan rész, amely sokak örömére a határtalan online játék mellett határtalan offline tartalommal bír.
A Story mód történetvezetését az előző részhez hasonlóan oldották meg: rövid párbeszédekkel, amelyek állandóan életre-halára menő verekedésbe fulladnak (nagyjából 4 óra alatt ki lehet pörgetni). Annyi az extra, hogy most már itt is van pár Quick Time Event, ahogy az Injustice-ban. Ezeket nem lehet elrontani, nem fogjuk újrakezdeni, ha pont nem figyeltünk vagy rossz gombot nyomtunk, hanem a karakter valamilyen másik mozdulattal fog újrapróbálkozni; ezáltal egy fokkal érdesebb is lehet, ha hibázunk és nem fogjuk érezni a QTE által előjövő frusztrációkat.
A reboot MK9 az első három részt foglalta magában, ami mondhatni nem sok újdonsággal szolgált ellentétben az mostani résszel, amelyben végre rendesen kiemelték a megszokott mederből a történeti szálat és jócskán előre megyünk az időben, így a legtöbb karakter már idősebb kivitelben köszön vissza általában a gyerekével, mint újdonsült plusz karakter. Ez a megoldás segít nekünk elfogadtatni azt a tény, hogy egy-egy karakter variációit kapjuk meg sok esetben.
A story teljesítése után Shinnokkal összesen 24 karakter között tudunk választani, ehhez persze hozzáadódik a Goro DLC plusz a Kombat Pack 1 (4 karakter) és a nemrégiben bejelentett Kombat Pack 2 is, ami várhatóan ismét 4 új karakter lesz. Ezáltal bőven harminc felett lesz a létszám és ne felejtsük el azt sem, hogy mindegyik három egyedi stílussal rendelkezik, szóval karakterekből nem lesz hiány, csak bírjuk őket betanulni.
A mostani részben nincs Tag Fight (2 vs 2), amit azzal indokoltak, hogy az volt az egyik legkevesebbet használt mód a játékosok között.
Az offline és online játék egy fontosabb elemmel, a Faction Warral gazdagodott, ahol 5 csapat közül választhatunk (Lin Kuei, White Lotus, Black Dragon, Brotherhood of Shadow, Special Forces). Csapatválasztás után minden, amit csinálunk offline és online módokban, az bele fog számítani a heti végeredménybe és persze a saját Faction XP-énk is ezáltal fog nőni. Vannak napi Faction feladatok, Faction Boss, War Tower és online kihívás is, amiket ha megfelelően teljesítünk, akkor a csapatunkat visszük előre. Ha jól teljesített a csapatunk, akkor a mi Factionünk fog nyerni, ilyenkor egy plusz Faction Kill-t használhatunk a következő héten.
Faction váltás esetén csak az adott Factionben található és feloldott Faction Killeket használhatjuk. Tehát ha az egyik csoportban van egy jó kivégzés, de mi átmegyünk egy másikba, akkor hiába oldottuk fel, nem tudjuk használni, csak ha visszalépünk. A Faction-választás nem függ a választott karaktertől.
A single részben a megszokott Traditional Tower immáron több fajta kihívással várja a harcosokat. A megszokott klasszikus egymás után öld le a másikat, majd a boss mód mellett, a Test Your Might (törj szét minél keményebb dolgokat), a Test Your Luck (ezt mindjárt kifejtem), az Endless és a Survivor torony is szerepet kapott.
Az eddig a töltőképernyőn kódokkal aktiválható módoknak (bombaeső, gyenge gravitáció stb.) az MKX-ben külön menüt készítettek Test Your Luck néven. Egyedileg kettő modifikációt adhatunk meg magunknak, az ellenfélnek vagy mindenkinek. Ha egyénileg szeretnénk választani, akkor érdemes lesz gyűjteni az aranyat, mert csak úgy lehet feloldani őket és mennyiségből itt sem lesz hiány. Ez a módot a gép ellen, lokál és online is játszhatjuk. Ezekkel a modifikációkkal a Living Tower részben is rendszeresen lehet találkozni.
A szokásos helyi vagy online egymás elleni küzdelmek mellett a Challenge Towers részt is átemelték jó pár extra újítással (egyedi modifikációk és kitételek), amely most már a Living Towers nevet viseli. Ez nem statikusan felépített egymás utáni kihívásokból áll, hanem egy teljesen új dinamikus rendszert vezettek be, amely Quick, Daily és Premier kihívásokat tartalmaz; ezek óránként, naponta, hetente vagy időszakosan (pl. karácsony) változnak.
Ezzel a kiegészítéssel el tudták érni, hogy ne csak unalomból játszunk a gép ellen, hanem napi szinten kedvet kapjon bárki egy-egy torony végigviteléhez.
A Practice rész szintén kisebb-nagyobb újításokon ment keresztül. Az alapok elsajátításhoz a Tutorialt nyomhatjuk végig és sokak örömére végre van lehetőségünk a kivégzések gyakorlására is a Fatality Practice részben.
De itt nem is ezek a lényegesek, hanem inkább a második otthonunk, a Training. Itt játszhatunk szabadon és gyakorolhatjuk be a kombókat és sok más hasznos dolgot. Az újításoknak köszönhetően tömérdek beállítással gazdagodott a mód, mint például megadhatjuk a blokkolás típusait, megszabhatjuk az AI mozgását, gördülékenyen lehet pályát vagy stílust váltani és még sok hasznos dolog, amivel egyszerűbb és könnyedebb lesz a tanulás.
Az MK9 rész nem éppen a tökéletes multiról volt híres, ellentétben az Injustice-szal, ami érthetetlen módon zökkenőmentesen megy a mai napig. A Mortal Kombat X online része valahol a kettő között helyezkedik el, de az biztos, hogy ezerszer jobb élményt tud nyújtani, mint az MK9 multija.
Az online kilépőket Quitality-val büntetik. Ez annyit tesz, hogy a játék kezeli a meccs közbeni kilépők által generált problémát, azaz nem fog megszakadni a meccs, hanem azonnal nyertünk a kilépőnek pedig felrobban a feje, így semmi negatívumot nem érez az, akit ott hagytak a meccs közben.
Minden játékosnak van egy egyedi kártyája, ami három összetevőből áll össze: ikon, szegély és háttér. Ezek beállításával tudjuk könnyíteni az XP, a FXP (Faction XP) és az érmék gyűjtését. Kezdetben egy alap csomagunk lesz, de ahogy játszunk, szépen lassan fel fognak oldódni a nekünk szükséges verziók is. Vannak karakterre vonatkozó és univerzális változatok, amelyek megszorozzák az adott helyzetben kapott jutalmakat (pl.: Sub Zero Win 30 Coins, Brutality + 50 FXP, X-Ray használat +100 XP stb.). Hogy pontosan hány ilyen van, azt nem számoltam meg, de kellemesen elfáradtam, amire a lista végére értem.
A szokásos VS módok mellett Test Your Luckot is játszhatunk online és Practice-re is meghívhatjuk a másikat, ami szintén igazi hiánypótló opció volt az évek során. Ezenfelül bevezették a Team Battle módot, ahol 3 Vs 3 vagy 5 Vs 5 játékot játszhatunk. Ez nagyjából abból áll, hogy a két csapat játékosai játszanak egymás után, majd a több pontot kapott csapat nyer.
A King of the Hill (normál vagy survivor) ebben a részben sem maradhatott el, annyi extrával, hogy most már bárki megfigyelheti a bajnokságot, még akkor is, ha nem akar játszani, plusz, ha valaki épp nincs soron és már unja a többieket nézni, simán elmehet training módba, amíg a játék nem jelzi, hogy ő következik.
Végezetül megemlíteném a Tower Battle opciót, amely nem annyira multi, mivel ugyanúgy random tornyokat kell végigtolni, mint a single-ben, csak a végén összehasonlítja a kihívott fél pontszámait.
Ami még nagyon tetszett, az a statisztika. Szinte minden apróbb részletre kiterjed, hány kombót adtuk be online vagy offline, kivel mennyit játszottunk, mennyit nyertünk, vesztettünk és ezekből plusz statisztikákat, faction statokat kapunk és még sorolhatnám.
A legjobb az egészben, hogy ezekből a játék generál egy Win Odds százalékot, amit online játék esetén láthatunk minden játékosnál. Ez sokkal pontosabb, mint a Win / Lost arány, ami simán lehet csalóka, ha folyamatosan csak gyenge ellenfelek ellen szereztünk fraget; a Win Odds tökéletesen visszaadja az adott játékos tudását, így mindig biztosan tudni fogjuk, hogy mennyi az esélyünk a másik ellen és könnyedebben tudunk majd találni magunkhoz hasonló játékost.
A Krypt az MK részek legjobb kriptája lett, amelyben elkölthetjük a játék során szerzett pénzt és oldhatjuk fel az extra cuccokat: Brutality, Fatality, Skin, Artwork stb. Az MKX Krypt egy igazi dungeonné nőtte ki magát, óriási nagy helyszínt járhatunk be, ahol random szörnyekkel kell harcolunk QTE segítségével (nem egyszer kaptam majdnem szívrohamot) eközben tárgyakat kell összeszedünk és némi logikával azokat felhasználni a továbbjutás érdekében. A skinek feloldásához itt egy kis segítség.
Az Extras menüpontban elérhetjük a Kryptben szerzett cuccokat, emellett itt is tanulmányozhatjuk a rendkívül részletes offline statisztikát és ami a legjobb, hogy lehetőségünk van visszanézni az utolsó 10 meccset is, ami az egyik leghiánypótlóbb kiegészítés a játékban.
Ezeket mind összevetve, annyit tudok mondani, hogy minden Mortal rajongóknak kötelező darab a Mortal Kombat X. Leszámítva a kezdeti hibákat nem hittem volna, hogy a tökéletesnek mondható MK9 után egy még tökéletesebb újabb résszel fognak előállni. Egy újabb klasszikus MK résszel lettünk gazdagabbak.
Az MKX-nek van mobil változata is, amit iOS-re és Androidra bárki ingyenesen beszerezhet. A normál és a mobil változat kapcsolatáról és a mobil játékmenetről itt olvashattok többet.