Amikor a kevesebb néha több
Sokáig húztam-halasztottam ezen cikk megírását abban reménykedve, hogy a kezdeti nehézségek után a folyamatosan érkező patch-ek javítanak a DLC színvonalán, de be kellett látnom, hogy ez bizony ilyen marad. Bár a főbb hibákat és igazságtalanságokat kijavították a készítők, látszólag nem céljuk a DLC feljavítása, úgyhogy íme az Isaac sorozat (elvileg) legutolsó tagja, az Afterbirth+.
Amikor kiadták az eredeti flashes játék újradolgozott, kibővített kiadását – ami történetesen egy mestermű lett minden szempontból –, még legrosszabb rémálmomban sem gondoltam, hogy ezt a játékot valaha is el fogják szúrni bármilyen módon. Rengeteg potenciál rejtőzött benne, amit igazából a lelkes rajongók be is bizonyítottak, hogy ki lehet aknázni, viszont az eredeti készítők valahogy belefáradtak a játékba, vagy nem tudom mi lehet a hátterében, de rosszabbnál rosszabb DLC-vel rukkoltak elő. Az Afterbirth sem volt egy leányálom, „kifelejtett” contenttel érkezett a játék, a beígért új bejárható terület egyetlen boss harcot takart (később Ed megmagyarázta, hogy a játékosok értették félre az ő fogalmazását, eredetileg is ezt kommunikálta le, de ebbe ne menjünk bele), a vadi új játékmód (Greed Mode) pedig 3 menet után unalmassá és monotonná vált.
Aztán érkezett a hír, készül még egy mini DLC a játékhoz, aminek keretein belül a modok is támogatva lesznek. Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy csak akkor modolhatod a játékot, ha birtoklod az eredeti Rebirth játékot, az Afterbirth és Afterbirh+ DLC-ket is. Viszont az Afterbirth+ annyira egy siralmasan rossz DLC, hogy el kell gondolkodni azon, ki akarunk-e ennyi pénzt adni a mod támogatásra, vagy sem. Főleg, mert a játékélményt tönkrevágja az összes újdonság, amit a kiegészítő hoz magával. Menjünk végig rajta tételesen.
Az új itemek
A játék több mint 60 új itemmel gazdagodott a DLC során. Ennek örülhetnénk is, hisz nagyobb a választék, több az újrajátszhatósági faktor... Ugye? Hát nem egészen. Talán 5 kivétellel az összes új item a régiek másolata minimális hozzáadott plusz effekttel. Továbbá olyan szinten kapjuk a randomizált cuccokat, mintha a készítők se tudtak volna már mit kitalálni, inkább a random generációra hagyták a munka nagy részét. Rengeteg új tárgy, amit felszedsz véletlenszerűen lecseréli a lövedékeidet pengére, tojásra, injekcióra, tűzre és még sorolhatnám. Ezek igazából semmi újat nem adnak az élményhez, egyik kicsit mérgez, másik kicsit erősebb, de annyi történt csak, hogy az Afterbirth által eleve felhígított itemeket még jobban abba az irányba terelte, hogy sokkal nagyobb eséllyel kapsz hulladék cuccokat.
Az új ellenfelek
Ahogy az Afterbirth-nél, itt is a régieket rajzolgatták, színezték újra, meglévő támadási módokkal kombinálva őket. Egyetlen újdonság került ki, egy portál, ami igazából nem tesz mást, mint szörnyeket idéz folyamatosan. Itt is mintha kifogyott volna a fejlesztők tolla, nem maradt energia vagy kreativitás újdonságok létrehozására, ami elég szomorú. Az új boss-ok sem annyira újak, meglévőeket alakítottak át nagyobb formában, vagy ötvöztek korábbiakat. A legújabb főellenfél meg gyakorlatilag az összes korábbi boss egyben, akármelyik alakját felveheti, használva az aktuálisan mimikált boss képességeit és a sajátját párhuzamosan.
Az új terület
A legújabb terület egy az egyben a régiek felhasználása. A program a random generáció során akármelyik másik, a játékban megtalálható területből vesz 1-1 szobát és összepakolja őket. Történet szempontjából értem én, hogy logikus, meg minden, de most komolyan. Leprogramozni ezt az új területet kerülhetett egy órába? Vagy kettő? Semmi újdonságot nem mutat... Az új főellenfélről meg már ejtettem pár szót, az első meglepetés után nagyon hamar unalmassá válik. Az pedig külön frusztráló, hogy a legbiztosabb módja annak, hogy eljuss erre a területre az az, hogy 1 másik, korábban opcionális boss-t le kell győzni, aki ráadásul időhöz van kötve.
Ha 30 percen belül nem jutsz el hozzá, utána már csak a véletlen generációra vagy bízva, hogy eljuthass az új területre, vagy kezdheted elölről a játékot. (Ez az opcionális boss meg amúgy is egy hulladék, de ez más tészta.) Ez az egész azt eredményezi, hogy folyamatos rohanásban vagy a játékon belül, nem tudod úgy élvezni, úgy kihasználni a lehetőségeket, mint korábban. Nagyon, nagyon rossz választás volt ez szerintem.
Az "új" játékmód
A korábban említett Greed Mode kapott egy nehezebb, Greedier Mode variánst. Itt gyakorlatilag annyi történt, hogy kb. lefelezték a mód során kapható pénz mennyiségét, hogy még kevesebbet tudj vásárolni, sokkal több szörny jön, sokkal hamarabb és az Ultra Greed nevezetű főbossnak adtak egy második formot. Ez is, az új területtel hasonlóan, programozási szempontból tarthatott körülbelül 30 percig, az új boss animációkat belerakosgatni lehetett talán több macera.
Viszont mivel eddig is rengeteg karakter (talán már indokolatlanul sok) volt a játékban és mivel mindegyikhez mindig társul 1-1 megszerezhető jutalom tárgy minden játékmódért, így csak ezzel a húzással, illetve az új területtel elérték, hogy legalább még vagy 30-szor ki kelljen vinni a játékot, hogy megszerezz mindent. Erre szokták mondani, hogy "overkill". Túllőttek a célon szerintem, mert ez már nem arról szól, hogy örömtelien játszunk egy játékkal, hanem a feladatlistán megyünk végig. Persze ez csak akkor, ha érdekel minket az, hogy 100%-ra kipörgessük a játékot.
Mindezek ellenére a játékos közösség bebizonyította, hogy van még új a nap alatt, lehet kreatív és élvezetes dolgokat belepakolászni a játékba. Ezért ha valaki meg is akarja venni ezt a DLC-t, elsősorban a modok miatt lesz érdemes. Ugyanis Ed megígérte, hogy ha minőségi mod kerül ki a játékosok keze közül, akkor hivatalosan beépíti a játékba. Ez az egyetlen pozitívum, amit el tudok mondani róla. Most pedig megyek elindítani a játékot, belépni a Daily Challenge módba, majd kilépni onnan, ugyanis az egyik achievement ami kell a 100%-hoz gyakorlatilag arról szól, hogy 31 napon át, minden nap indítsd el a Daily Challenge módot. Zsinórban. Egy napot kihagysz újraindul a számláló. Móka nem?