A múltévi E3-on az egyik legfontosabb bejelentés számomra a Quake Champions bemutatása volt, amin egy rövid videóban mindenkit feltüzeltek azzal a hírrel, hogy a sikeres Wolfenstein és a Doom reboot után végre hozzáfogtak a Quake 3 Arena reboothoz is.
Hétvégén azon szerencsések között lehettem, akik ki is próbálhatták a zárt béta verziót, úgyhogy nagy vonalakban összeszedtem az élményeimet, tapasztalataimat a játékról.
Fontos megemlítenem, hogy kizárólag a hivatalos videók és képek segítségével tudtam ezt most megtenni, mivel sajnos videó és képi anyag készítése tiltva volt.
Champions
Rögtön kezdjük is a lényeggel, ami az új Quake nevét is adja és talán a leglényegesebb változás az egész játékban, ez pedig nem más, mint a játék "bajnokai".
A karakterek a Q3A-val szemben egyediek, de még azért így sincs akkora jelentőségük, mint manapság a legtöbb játékban. Minden bajnoknak egyedi HP, Armor és Speed értéke van. Ehhez jön még egy darab aktív és egy vagy több passzív képesség. Az aktív lehet heal, acid, bomb, rush, trap vagy bármi hasonló, a passzív pedig a double jump, wall running, forward fast run és egyéb képességek, amikkel kiegyenlítik a karakter alaptulajdonságait.
Ezek igazából nem olyan komoly újítások, amik teljesen megváltoztatják a játékmenetet, éppen csak annyi, hogy finom újításokkal ugyanazt a klasszikus érzést adja vissza, amit régen is tudott.
Meccs elején és közben is választhatunk karaktert és kezdő fegyvert. Nincs egy játék / egy karakter megkötés, ahogy mondjuk a MOBA FPS-ekben szokás, inkább loadoutként szolgálnak a karakterek, tehát érdemes jó párat a "kezünkben tartani", hogy mindig legyen válaszunk az ellenfél ellen.
A fegyverek a Q3A arzenált követik, annyi különbséggel, hogy a Plasma helyett visszakerült a Nailgun és Grenade launcher, BFG pedig kikerült.
Újdonság szintén a kezdő fegyverek: Machine Gun, Shotgun és a Nailgun. Ezeknek annyi hátrányuk van a pályán felszedhetőkkel szemben, hogy kissé rozsdásabb kivitelben kapjuk, ami azt jelenti, hogy kevesebbet sebeznek. Tehát ez csak stílusilag segít a kezdésben, valójában szokásosan rohanni kell végig a a pályán és folyamatosan szedni az összes itemet, ahogy már megszokhattuk régről.
A Quake Championsban nehéz lesz kezdés, azaz az első 10-20 óra. Rendkívül kitartónak kell majd lenni, hogy rájöjjünk, melyik karakterek ellen milyen karakterrel és megoldással válaszoljunk. Na meg biztosan el kell majd egy 120-144Hz monitor, ha komolyabban is hozzá akarunk szólni a dologhoz, mert én a magam 60Hz-es monitorjával igen csak megéreztem, hogy hátrányban vagyok a többiekkel szemben. Hát igen, ez Quake, itt nem lehet szarozni.
Q3A + hero characters = QC
A játékmenetbe nagyon nem mennék bele, hiszen a Q3A-t mindenki ismeri és mint írtam a fentebbi változásokon kívül jelentős újdonságot nem tartalmaz a játék, a plusz skillek miatt és a folyamatosan cserélhető egyedi karaktereknek hála talán még pörgősebb lett a játék, de alapjaiban maradt a régi.
Ami még emeli a nosztalgia faktort, hogy a régi karakterek mellett Q3A pályákat is átvettek, tehát olyan klasszikus pályákon lehetett tolni a bétát mint például a Q3DM6 (amit gondolom mindenki álmából felkeltve is le tudna rajzolni), ami most Blood Covenant néven fut.
A pálya design amúgy teljesen rendben van, a szokásos jump pad, teleport elemek itt is visszaköszönnek, a Q3A jelleg megmaradt csak jóval részletesebbek és szebbek a pályák.
A külsőségek
Grafikailag azt érzem, hogy ultra grafikán rendben lesz a dolog (alatta már kicsit húztam a számat), bár szerintem nem fog senki se hasra esni tőle, főleg ha az évek során tolta a Bethesda rebootjait is. A részletes kidolgozással, az extra tereptárgyakkal és az animált elemekkel (mozgó szem, vérfolyó stb.) tisztességes minőségben hozza a 2017-re elvárt Quake hangulatot, hogy ne csak arra figyeljünk, hogy milyen szépen esnek darabokra az ellenség testrészei vagy hogy mennyire brutálisan véres lett a Q3A-hoz képest.
A hangok, effektek, zenék terén szintén kevés változást éreztem, a klasszikus Q3A részt követi tökéletes minőségben és még keményebb kivitelben, imádni fogja mindenki.
Free to Play
F2P játékként szerintem sokkal több az esélye, mint ha 60 eurós változat lenne az egész, mivel egyelőre igen csak bizonytalan kérdés, hogy ennek a formulának mennyire lesz létjogosultsága 2017-ben. Szegény Doom multija is PC-n olyan, hogy ki kell fogni időközöket, hogy játékost találjunk, pedig az is egy elég korrekt dolog lett mind single, mind multi formájában. Free to Play-ként viszont biztosan lesznek állandó játékosok a nap minden szakaszában.
A béta alatt egyelőre nem éreztem, hogy bárhogyan is meg lenne kötve a kezünk, ha nem szeretnénk fizetni. A karaktereket pénzért tudjuk megvenni (jelenleg 1 ingyenes 8 fizetős) vagy bérelhetjük játékpénzért, ami viszont 1-2 meccsből simán összejön, tehát ha tetszik a játék, akkor pillanatok alatt tele leszünk annyi kredittel, hogy a kedvenc karaktereinket birtokolhatjuk, aztán később akár támogathatjuk is a fejlesztőket egy kis pénzzel, ha megvásároljuk őket és/vagy a hozzá tartozó menő skineket.
Természetesen vannak skinek dögivel, hogyha valaki szeretne költekezni, de ezeket is a meccsek alatt rendesen lehet szerezni, tehát alapvetően 0 pénzzel is játszható lesz, ami ismét csak sokat fog segíteni a játék népszerűségének.
Összességében egy korrekt reboot és majd egyértelműen sokat fog dobni az egészen, ha rendesen érkeznek a kontentek hozzá, régi/új karakterek, pályák és módok.
Ami már most biztos, hogy a béta működik, de számomra valahogy még kellene az a plusz szikra, hogy rendesen be tudjuk szippantani. A fejlesztők ezt egyszerűen megoldották azzal, hogy a Quake Live mellé ingyen kínálják, tehát ha Quake-ezni támadna kedvünk, egyértelműen az új verziót fogjuk leszedni.
A Quake Champions egyelőre nem fogja megváltani a világot és messze nem fog akkorát robbani, mint annak idején ‘99-ben, viszont ráfért már egy komoly vérfrissítés, ami által azt a pár ezer megmaradt játékost biztosan át tudja szoktatni az új verzióra és az új külsővel, a finom újításokkal az öreg rókák mellett a fiatalabb játékosokat is meg tudja majd győzni, ha persze a F2P modellel vagy az érzékeny balance-szel nem rontják el az egészet.
A Quake Champions a stílusának követelményei miatt kizárólag PC-re érkezik. A játéknak pontos megjelenését még nem tudni, de a blogon biztosan olvashattok majd még róla, főleg ha végre kijön a teljes verzió.