Avagy a szoftverfejlesztés alapjai
Véleményem és tapasztalatom szerint kétféle játékos létezik: az, aki ránézve egy menedzsment játékra sírva menekül és a másik, akit nem lehet felkaparni a gép elől, ha egyszer leült játszani egy ilyennel; és természetesen a kettő között végtelen számú egyéb kategória van, folyamatos átmenettel, csak hogy korrektek maradjunk.
Én büszkén vállalom, hogy a második csoportba tartozom, de ne rólam szóljon a cikk, lássuk, mit tud a Software Inc. nevű csoda.
Mert hogy az. Egy alfa állapotú játékról van szó, és egyszerűen nem találok kivetnivalót benne. Nyilván a grafika nem egy nagy dolog, de ez nem számít. Annyiféle lehetőség van ebben az apró (88 MB!) játékban, hogy az valami elképesztő. Maga a cím elég árulkodó, egy szoftverfejlesztő cég menedzselésébe vágunk bele.
Azt hittem, kreatív vagyok a hatszögletű irodákkal...
Először csak egymagunk, majd a bevételtől függően felvehetünk egyre több alkalmazottat. Emberünknek nyilván dolgoznia is kell valahol, ehhez építenünk kell egy irodát. Mi magunk szuperhumán képességekkel vagyunk felvértezve, ami abban nyilvánul meg, hogy nem megyünk szabadságra, nem kell kis- és nagydolgot végeznünk, és az összes elvégzett munkáért nem kérünk fizetést (lévén a cég a miénk, tehát az összvagyon is a mi zsebünkben landol). Alkalmazottaink viszont ennél nagyobb igényekkel rendelkeznek, munka közben megéheznek, szükségük van néha szabadságra, olykor lebetegszenek, majd ha eljön az idő, az örök bitmezőkre távoznak. Már ez is annyi életet ad a játéknak, hogy nem is tudom, mivel folytassam.
A játék szerintem remek megoldást talált a bevezetőkre. Ha egy funkciót először nyitunk meg, akkor rákérdez, szeretnénk-e erről tutorialt csinálni. Így nem egyszerre ömlesztve kapunk meg mindent, és nem is a játék irányítja, mit mikor kellene csinálnunk, hanem a saját tempókban ismerkedhetünk meg mindennel.
Alkalmazottainkat fejlesztés terén 3 fő kategóriában foglalkoztathatjuk: Design, Code és Art. Ezek alkategóriákra bonthatók: 2D, 3D, Audio, illetve Code és Design terén még csatlakozik a Network és a System is. Létrehozhatunk több csapatot, akik egységként dolgozhatnak egy-egy projekten, illetve csinálhatunk egy nagy csapatot, és embereink skillje alapján hozzájuk rendelhetjük, hogy a munka mely részét végezzék. Tehát ha van egy vérprofi grafikusunk, aki a programozáshoz abszolút nem ért, érdemes csak Art munkát adni neki, így hatékonyabban is dolgozik, és a végtermék sem lesz annyira bugos. Vagy elküldhetjük továbbképzésre, hogy megtanuljon programozni is, így már azokat a feladatokat is el tudja látni (nyilván magasabb fizetésért).
Tényleg sok lehetőség van csapatmenedzsment terén, ebbe nem mennék bele túlságosan, mivel még én sem találtam meg a nekem leginkább megfelelő felállást, és ezt szerintem mindenkinek magának kell éreznie.
... de ez azért egy fokkal jobb...
Munkahelyünket kedvünk szerint alakíthatjuk, annyi és akkora méretű szobát, olyan állású sarokkal építhetünk, amilyet csak elképzelünk. Gondolom nem kell bemutatni a Sims játékokból ismert házépítő funkciót.
Tulajdonképpen itt is ezt kaptuk, csak kibővítve (illetve alapból megkaptuk azt, amit ott csak csalással lehetett előhozni). Az alap rács mérete többször kicsinyíthető, így a kisebb rácson pontosabban el tudjuk helyezni a berendezési tárgyakat. A forgatás is a rácshoz kötött, de ez is külön állítható, így maximalizálva a lehetőségeket. Ha sikerült megtalálnunk a megfelelő szöget, és mindent szeretnénk ezzel párhuzamosan elhelyezni, akkor felvehetjük az új állást (pl. egy falnál) és használhatjuk azt etalonként, majd pedig visszaállíthatjuk az egészet.
... erről meg ne is beszéljünk.
Na jó, ez mind inside management, mi a helyzet a világgal? Van! Létezik! A játék az első indításnál generálja le a világot a térképpel és a versenytársainkat is ekkor hozza létre a játék. Eddig úgy tapasztaltam, hogy mindig lesz olyan cég, aki főleg operációs rendszerekben utazik, mások audio és vizuális eszközökben, vagy épp játékokban. Lesznek nagyon sikeres vállalatok és olyanok is, akik pályafutásuk alatt kevesebb terméket dobnak piacra. A játékba került egy tőzsde rendszer is, részvényeket vásárolhatunk más cégekből, illetve fel is vásárolhatjuk őket. Ekkor az általuk eddig készített szoftver minden joga hozzánk kerül. Ez jó dolog licenszelés szempontjából, illetve a verseny szempontjából is.
Vállalhatunk külsős munkákat is (játék elején Contract work, amit kis csapat tud végezni), előrébb haladva pedig versenytársaink keresnek meg megbízásokkal, afféle outsourcing munkával. Ez lehet marketing feladatok ellátása, program design készítése, vagy épp program írása meglévő design alapján, illetve customer support.
És ez még mindig nem minden. Tényleg rengeteg lehetőség rejlik a játékban, és ez ennél csak több és jobb lesz. Akit megfogott a játék, Steamen itt beszerezheti, vagy a fejlesztő honlapjáról letöltheti a (régebbi) demo verziót.
Külön pozitívum, hogy már most modolható bizonyos szintig a játék (XML fájlok szerkesztésével), és bárki számára elérhető a tervezett és épp folyamatban lévő fejlesztések listája trello-n. Menedzsment játékok szerelmeseinek különösen javaslom, mások pedig legalább a demo-t próbálják ki.