2016. február 22. írta: Csapoati
Unravel

Amikor a 2015-ös E3-on felbukkant az EA standján az Unravel, sokan nagyot néztek. Többek közt én is azonnal a virtuális kívánságlistámra helyeztem, most pedig itt a végleges változat. Kötőtűkön ülve vártam már, lássuk, milyen lett!

unravel5.jpg

Az Unravel egy viszonylag kis stúdió műve, korábbi játékaik közé szerényebb címek tartoztak, pl. az általam ismert és szeretett Ski Racing sorozat - mondjuk szerintem télisport-imádó hazánkban ezt rajtam kívül nem sokan ismerik. Talán ezért is meglepő, hogy egy minden ízében indie-nek tűnő játékot felkarolt a játékipari óriás, az EA. Ha felidézem az E3-as videót, akkor ezen nem nagyon lehet csodálkozni, valószínűleg az ottani fejeseket is megvették vele. Az együttműködés pozitívuma az erős marketing, negatívuma a viszonylag magas ár (20 euró).

unravel3.jpg

A játék teljes egészében Svédországban, mégpedig vidéken játszódik, főhősünk pedig Yarny (angolul a yarn szó fonalat jelent), aki egy piros fonalgombolyagból jött létre és egy macskára hasonlít leginkább. Hihetetlenül aranyos figura, az anyag, amiből áll pedig zseniális ötlet, ugyanis kihatással van a játékmenetre. Az Unravel egy puzzle-platform játék, ahol a fonal segítségével tudunk majd magasabbra ugrani, ha kifeszítjük két rögzítési pont között, illetve indaként használva átlendülni akadályokon. Nagyszerű ötlet, hogy a checkpointokat (amik egyben mentési pontok is) gombolyagok jelzik, ugyanis ha össze-vissza kifeszítjük mindenhova, a fonalunk bizony el tud fogyni és ez Yarny-n is látszik, egyre cingárabb lesz.

Szerencsére azért nem összesen ennyiről van szó, hiszen tárgyakat is kell majd használni, illetve a környezethez kapcsolódóan is lesznek fejtörők. Apropó puzzle-ök: kicsit felemás az ember érzése velük kapcsolatban. Sokuk viszonylag egyszerű (fizikán is alapulnak), aztán vannak olyanok is, amihez gondolkozni kell és kis idő után egyértelmű a megoldás, viszont több igen nehéz és nem feltétlen logikus feladvánnyal találkozhat a játékos. Ilyenkor némi anyázás után (elszakad a cérna...) vagy addig ül fölötte, amíg rá nem jön a megoldásra, vagy megnézi Youtube-on. Nos, szégyen-nem szégyen, én is többször fordultam utóbbihoz, ez pedig nem annyira jó.

unravel1.jpg

Essünk túl a másik negatívumon is: az irányítás nem olyan precíz, mint ahogy egy ilyen jellegű játék megkívánná. Engem leginkább az ugrások zavartak, nehéz belőni a platform szélét, illetve hogy mekkorát tud ugrani Yarny. Kár érte, mert ez is tudja idegesíteni az embert, pedig a játék alapvetően hihetetlen nyugalmat áraszt magából.

A prezentáció szinte hibátlan. A zene nagyon kellemes, többnyire népi motívumokkal, egyszerűen kikapcsolja az embert. Ami még ennél is jobb, az a grafika. Elképesztően gyönyörű, nehéz szavakat találni rá. Itt nem csak a technikai megvalósításra gondolok, a művészi munka is hibátlan. Élnek a helyszínek, melyek ráadásul kellően változatosak - még a napszakok és évszakok is váltakoznak. Talán a legszebb puzzle-platform játék, amit valaha láttam, beleértve a Trine-okat is. Azért is, mert alapvetően realisztikus az ábrázolás, nem pedig a fantasy-ra jellemző meseszerű.

Az eddigiek alapján egy átlagosnál szebb, de átlagosnál gyengébb gameplay-jel bíró játékról beszélnénk. Ami miatt ez mégsincs így, illetve ami miatt szerintem kihagyhatatlan az alkotás, az a báj, illetve a narratíva. Előbbit tényleg látni kell, nincs az az ember, aki ne találná aranyosnak Yarny-t.

A történet viszont kicsit bonyolultabb dolog (azért a fonalat nem fogod elveszteni...), főleg úgy, hogy nem szeretném elspoilerezni sem. Azt tudni kell, hogy egy mondat sem hangzik el a játékban, illetve valamennyire a játékosra van bízva az értelmezés, de az biztos, hogy érzelmeket fog kelteni és emlékezetes marad. Utólag nézve teljesen egyértelmű a vezérfonal (hehe), de menet közben kevéssé tűnik fel.

unravel2.jpg

Az Unravel nem túl hosszú, kb. 7-10 órát vesz igénybe a képességeinktől függően. Némelyik pálya azért kicsit hosszabb, mint kellene, viszont a már említett ötletes checkpointokat elég jó érzékkel helyezték el. Szerencsére szinte mindegyiken van valami újítás, így nem válik unalmassá vagy fáradttá a játék a végére sem.
Az újrajátszást nem sok körülmény indokolja, egyedül az összes titkos megtalálásáért kezdeném újra rövid időn belül (origines achievementek is vannak, de legtöbbjük csak a secretekhez és a pályák teljesítéséhez kötődik). Azért később lehet, hogy még előkerül a remek hangulata miatt.

unravel4.jpg

Összességében cseppet sem bántam meg az Unravel megvásárlását. A hiányosságokat lehengerlő prezentációval, narratívával és egy hihetetlenül eredeti főhőssel kompenzálja, így pedig nyugodt szívvel tudom ajánlani mindenkinek, különösen azoknak, akik szeretik a szép és kihívást jelentő játékokat. Ha osztályoznom kellene, 9-est adnék neki a 10-ből, mert higgyétek el, tényleg nem számít annyira az a pár hiba az irányításnál és a fejtörőknél.

4 komment