2014. január 27. írta: ayo
How to Survive

Ez a játék a megjelenéskor nagyon nem jött be, sőt egyszerűen nevettem, hogy mi ez a bénaság, annyira ronda képeket raktak fel Steamre, mint bemutató. Aztán páran mondták, hogy kicsit olyan, mint a State of Decay, sőt valaki azt mondta, hogy neki ez jobban bejött. Innentől kezdve egyből be kellett szereznem, mert nem tudtam elképzelni, hogy valóban így van. Először csak Family Share-ben próbáltam ki, amelyben hamar megszületett az eredmény: más, mint egy State of Decay, de jó cucc. Kell. Könnyű dolgom volt, mert őszi akciónál is megkapta a -70%-ot, ami nagyon jó ár egy ilyen játékért, így hát be is szereztem hamar.

A játékot most meg is lehet nyerni. Bővebben a cikk végén olvashattok.

how-to-survive.jpg

A játék során sokszor furcsán éreztem magam, de ahogy teltek az órák, egyre jobban rájöttem, hogy ezeknek a játékbeli furcsaságoknak mind-mind szerepük van. Gondolok itt az első 20 percre, mikor egy majommal?! kell beszélnem, mert ő adja az újabb quest-et, vagy amikor egy Teddy mackóval kell kommunikálni, és persze a kedvencem, amikor az öreg néninek ki kell tömni a halott macskáját hússal, hogy végre megnyugodjon és tudjunk vele beszélni. A játék viccesnek akar hatni, de nem nagyon nevettem, mert a poénnak szánt dolgokat is úgy közölték, hogy hozzá se tudtam szólni, mondjuk igazából ez nem baj, mert nem nevetni akarok egy ilyen játékban. Emellett nekem nagyon nem tetszett a grafika, na jó, tény, hogy jobb, mint a béna képeken Steamen, de valahogy csúnya volt. Idővel viszont ez az álláspontom is megváltozott. Rájöttem, hogy ez nem is csúnya hanem pont, hogy élethű sokszor. Nagyon komoly, mikor mocskos olajos mocsaras tavakon kell átgázolnunk. A növényzet és a terep se akar tündökölni, mint az átlag játékokban, itt igazi gazok és nap fakított helyeken kell bóklászni. Egyetlen bajom, hogy helyenként belagolt. Nem volt zavaró (max. ha 10x volt ilyen), csak érthetetlenül lement az fps egy másodpercre.

how-to-survive1.jpg

De mitől jó játék a How to Survive, miben hasonlít a State of Decay-re és miben más? Kezdjük azzal, hogy ez is egy kicsit komolyabb, intelligensebb zombi-túlélő játék, amelyben lootolni kell ezerrel, enni, inni és aludni. Ezenfelül nem sok mindenben hasonlít a két játék.
A How to Survive-ot nagyon hülye szögből játszhatjuk, amihez szintén kell egy kis idő, hogy megszokjuk, de a játék végén pont azt mondtam magamban, hogy ez is megfelelő ebben a stílusban. Néha mondjuk idegesítő volt, hogy nem láttam a nagy zombi hordákat miatta, de játszottam már sok hasonlóval régen, ahol direkt ezzel is nehezítették a játékos életét, szóval szerintem elfogadható a szemétkedő kameraállás. A játékot gamepaddal nyomtam, amit hamar meg tudtam szeretni, bill+egér kombót nem is próbáltam.

A játék egyedisége és nagyszerűsége a tárgyak nagyon menő kombinálásában rejlik. Ezen alapszik az egész játék és ettől lesz más és sokkal élvezetesebb, mint egy agyhalott zombi játék, ahol megyünk és gyilkolunk ezerrel. Itt, ha ölni akarunk teszem azt a láncfűrészes gyilkos módjára, akkor a random dobott cuccok között meg kell találni minden eszközt, ami kellhet egy ilyen fegyverhez és persze nem árt, ha teli is tudjuk tankolni üzemanyaggal, mert ha kifogy, akkor maximum szobadísznek lesz jó. De kezdjük az elején, hiszen előbb túl kell élnünk a kezdeti nehézségeket.

how-to-survive3.jpg

Az elején egy erősebb fa is megteszi fegyverként, de ha közben nem gyújtunk tüzet és nem dobunk össze valami ehetőt, akkor csak gyengülni fogunk. Természetesen fontos az ivóvíz és az alvás is, hogy mindig 100%-os energiával tudjuk megdolgozni a zombitesteket. Amúgy ezeket az alap dolgokat se könnyű megszerezni és rendkívül nehéz lesz az elején mindenre figyelni, hogy tudjunk előrébb haladni, legyen sok új cuccunk, de eközben mindig legyen elég kaja, víz, alvás és persze életerőnk, mert az se egy elhanyagolható tényező. Fontos, hogy ne csak bogyókat és egyéb gyenge kajákat együnk, hanem mint rendes húsevő élőlény, vadásszunk le valami komolyabb állatot aztán a húsát süssük meg, esetleg dobjunk mellé egy kis gombát. A komolyabb ételektől kevésbé leszünk éhesek, ráadásul egy-kettő még segít a gyógyulásban is, szóval érdemes odafigyelni a karakterünk gyomrára. Nem elhanyagolható még a megfelelő alvás. Ez azért fontos, mert éjszaka sokkal kevesebbet látunk, a feladatok ezáltal ezerszer nehezebbek és sötétben a csupasz testű zombi-mutánsok is folyamatosan spawnolnak, amely eléggé kellemetlen, ha épp egy nehezebb quest-et próbálunk végrehajtani. Ilyenkor érdemes inkább valahogy kivárni a hajnalt vagy direkt úgy fárasztani a karaktert, hogy az éjszakát valami biztonságos menedéken aludjuk át. Ha ezeket megszokjuk és jól kezeljük, akkor képesek leszünk a túlélésre és figyelhetünk a játék többi részére.

how-to-survive2.jpg

A játék másik része, hogy négy, zombik által birtokba vett szigetet járva teljesítünk feladatokat. Az alaptörténet, hogy vagyunk páran, akik erre a szigetre kerültek és szeretnének valahogy elmenekülni a zombi lakta szigetcsoportról. Ebben segítségünkre lesz egy arc, Kovac, aki amolyan személyi túlélő trénerünk lesz, ja.... és vannak a majmok, mint alternatív feldatok. Frappánsan 12 majom van a négy szigetre elosztva, de Bruce Willis nem jön elő sehonnan, szóval nekünk kell megoldani az ő bajukat is. A majmok sok extra cuccot adnak, ha teljesítjük a feladatokat, eközben a tárgykombinálásban is segítenek, mivel mindig valami spéci dolgot kérnek.
A feladatok teljesítéséhez nem árt a folyamatos fejlődés (max lvl. 15%), amelyben egy skill tree és a jobbnál jobb eszközök segítenek. Pár elemet csak a megfelelő képességgel tudunk gyártani, de nagyon fontos, hogy a játék elején választható három karakter viszonylag eltér egymástól. A karakter fejlődés ugyanaz, viszont hiába szedünk össze újabb recepteket vagy tárgyakat, nem mindegyik karakter tudja használni majd az összeset. Valamelyik jobban ért a növények összefőzéséhez, valamelyik meg mondjuk nem tudja használni a nyílpuskát. Ez szintén egy jófajta limitálás, hiszen ki kell ismerni a karakterünket, hogy milyen tárgyakat érdemes gyűjteni, nem mellesleg a játék újrajátszhatóság faktorát magasan megemeli ezzel. A korlátozáshoz visszatérve egy dologgal lesz sok bajunk szintén az elején, és az a hátizsák. Mivel "realisztikusan" kicsi a táskánk, így a játék nem abból áll, hogy ész nélkül lootolunk mindent, hanem inkább a komolyabb döntésekből, hogy most mit fogunk kiszórni. Szintén olyan dolog, amely az elején zavart, de utána úgy is tudtam, hogy a karakterem nem is tud vele kezdeni semmit, így hát azokat fel se szedtem.

how-to-survive5.jpg

A játékot olyan 10 óra alatt kellemesen végig lehet vinni, én mondjuk szépen elszöszöltem vele, csak a 2 extra nehéz teljesítményt nem hoztam be az összesen 12 darabból, így lett 18.1 óra a játékidő. Kiviételes eset, de ahogy vége lett, pár co-op játék után egyből nekiálltam újra hard fokozaton végigtolni. Érdekelt, hogy mennyire más a játékmenet, mennyire nehéz a hard fokozat és persze a plusz achi is kellett:). Másodjára a csajjal mentem neki. Igazából sok változás nem volt, más skillt toltam, sokkal jobban és tudatosan mentem neki újból. Ezt úgy képzeljétek el, hogy összesen 4 óra alatt végig mentem hardon az egészen. Elég brutális volt. Sokkal több a zombi és nehezebb volt az elején, de igazából, ha figyelsz mindenre és fejből tudod a fontosabb tárgyak helyeit akkor meg lehet csinálni a megfelelő eszköztárral.
Szóval a játék simán újrajátszható és bevallom másodjára is tetszett. Ehhez a játékidőhöz jön még a 6 részből álló challange mód, amelyet local és online co-op módban is tolhatunk. Jelenleg a story-t csak local játszhatjuk ketten, de december közepén jelezték, hogy a következő patch-ben benne lesz az online co-op story is, ami azért nem kicsi plusz a játékra nézve.

how-to-survive6.jpg

Összességében nekem tetszett, nem egy State of Decay és nem is jobb, hanem más. Árban nagyon jól adják és csak biztatni tudok mindenkit, hogy ha teheti, akkor próbálja ki, mert nem annyira rossz, mint amilyennek mutatja magát.

A játékot itt vásárolhatjátok meg:
http://store.steampowered.com/app/250400/

Aki viszont lemaradt volna a téli nagyvásárról, az se csüggedjen, mert vettem egy plusz példányt sorsolásra.
A sorsolásra a következőképpen tudsz jelentkezni:

1. Tagja kell, hogy legyél a játéknapló Steam Csoportnak. Ha nem vagy még az, itt tudsz csatlakozni.

2. Írj a játéknapló címére egy emailt "jelentkezem" tárggyal és a Steam fiókod címével.

A sorsolás csütörtök este 19:00-kor fog történni a random.org segítségével. A nyerteseket emailben értesítem és természetesen ebben a posztban is megemlítem.

Sok szerencsét mindenkinek!

A nyertes: Papp Dávid

4 komment