Mikrotranzakciók

Lehet szeretni vagy utálni, de az biztos, hogy egy jó darabig még velünk lesznek. A téma egyre aktuálisabb és most az Angry Birds 2 után kapott visszajelzések miatt úgy érzem, muszáj írni róla.

toystoryiap.jpg

Kezdjük az elején, azaz, hogy mi is hívhatta életre. Az emberek többsége (tisztelet a kivételnek) nem szeret fizetni a programokért, illetve mai napig nincsenek sokan tisztában a szoftverek értékével. Sokan úgy vannak vele, hogy az adott eszközbe még beruháznak, de a rajta futó szoftvert illetve a hozzá elérhető programokat/játékokat már jobban szeretnék ingyen megkapni. Gondolom nem árulok el nagy titkot azzal, hogy egy szoftver fejlesztése óriási költség.

Minden fejlesztő szeretné megkapni a jussát a programjáért, ezért mindig arra fejlesztenek, amire jobban megéri és ahol nehezebb a kalózkodás. Nem lehetetlen sehol sem, de van ahol elég nehéz. Ezért készülnek a játékok manapság főleg konzolokra és a PC-sek ezeknek többnyire csak az átiratait kapják és emiatt lett trend a mobilos játékokok portálása PC-re, illetve fordítva, egyre több PC-s játék jelenik meg mobilra. Az már teljesen más kérdés, hogy ennek mennyi értelme van...

Mobilos operációs rendszerek közül évekig egyértelműen az iOS vezetett és rengeteg alkalmazás még most is csak arra jelenik meg, vagy legalábbis először arra. Ennek többféle oka van, de ami számunka igazán fontos ebből a szempontból az az, hogy mindenféle statisztika szerint az iOS tulajok nagyobb többsége hajlandó fizetni az alkalmazásokért és itt nehezebb a kalózkodás is, mint Androidon. Ezért a fejlesztők fő platformja a mai napig az iOS.
Idővel kialakultak a sztereotípiák, hogy akinek iOS eszköze van, az tehetősebb és az androidos táborra meg rásütötték a kalózkodás bélyegét, pedig ott is akadnak szép számmal olyanok, akik hajlandóak lennének megfizetni egy jobb felhasználói élményt.

A fentebb említett hozzáállást mind a két tábor megtapasztalhatta a saját bőrén. Nagyszerű példa erre az Anki (szókártya tanuló app), amely minden mobilos platformra elérhető és ingyenes, kivéve az almásoknak, nekik 25€-ba kerül ez az alkalmazás, ugyanis a készítő az összes platformra velük fizetteti ki a fejlesztési költséget. Hogy ez mennyire fair, abba most ne menjünk bele. Az androidos tábor meg egészen az In-app Billing (amely a Google saját elnevezése a mikrótranzakciókra) bevezetése előtt jóval kevesebb alkalmazást tudott használni, ami az almásoknak már rég elérhető volt, valamint a felhasználói élmény (user experience) sem volt az igazi és bár a Google komoly erőfeszítéseket tesz ennek javítására, az eredmény még sokszor elmarad a másik tábor által elérhető lehetőségek mellett.

Bár amióta az androidos csúcseszközöket is egyre magasabb ársávba pozicionálják, amik már nem csak elérik, hanem néha meg is haladják az almás tábor készülékeinek magas árait, azóta ez a határ még jobban elmosódik. A harmadik legnépszerűbb tábor a Windows Phone közössége pedig még mindig abban a cipőben van, amiben az Android indulása után évekig. Még kevés népszerű alkalmazás érhető el a platformra, az UX sokszor fapados és a fejlesztők sem látnak benne egyelőre nagy piacot, többek között ezért sem kapták meg eddig az Angry Birds 2-t.

De ennyit a háttérről. Szóval a "szakma" elkezdte keresni a lehetőségeket, hogy hogyan is juthatna hozzá a pénzéhez, meg egy "kis" profithoz. Régen többnyire volt egy fizetős verzió meg esetenként egy demó belőle, hogy ki lehessen próbálni - ahol erre tudtak-szántak időt és energiát.
Később jöttek a "teljes" meg "pro" verziók és egy lebutított darab volt "ingyen" vagy ugyanazzal a funkcionalitással, csak reklámokkal tele. A következő mérföldkő pedig a freemium. Amikor valami ingyenesként van hirdetve és eladva, de a teljes értékű használatához fizetni kell.

Nézzük az előnyeit a felhasználók szemszögéből:

- nem kell azért fizetned, hogy kipróbáld
- ha elég ügyes és kitartó vagy, esetenként végig is játszhatod "ingyen" vagy legalábbis folyamatosan tudsz vele játszani, hogy ha sosincs vége és sajnos ennyivel ki is merültek az előnyei

a hátrányai a felhasználó szempontjából:

- megöli a játékélményt, amikor fél órát-órákat vársz arra, hogy folytathasd
- esetenként megöli a játékélményt, hogyha olyan játékot játszol, ami multis vagy van multi része és  behozhatatlan előnyökre tesznek szert azok, akik fizetnek
- rengeteg plusz opció, segítség csak akkor érhető el, hogyha pengetsz
- hogyha teljes értékű programot szeretnél, akkor az esetek nagy részében az eredeti vagy reális ár sokszorosát  is ki kell fizetned, kivéve azoknál a játékoknál, amik eredetileg is úgy vannak megírva, hogy sosem kaphatsz  teljes értékű programot, akármennyit is invesztálsz bele.

Az előnyei a fejlesztők szempontjából:

Félre téve a humort, az előnye az, hogy a kalózkodást szinte teljesen értelmetlenné teszi és sokkal komolyabb bevételt hoz, mint eddig bármilyen megoldás a történelemben. Persze nem mindenkinek. Sok minden kell ahhoz, hogy egy program sikeres legyen és ezzel együtt elég pénzt hozzon a konyhára. Próbáltam előásni minél több statisztikát erről, de csak az IAP alkalmazások mennyiségéről a store-okban valamint a fizető userek arányairól lehet pontosabb képet kapni, a bevételekről nem. Egy kivétel akad, például ez az impozáns videó:

Nagyjából minden fejlesztő szeme előtt ez lebeg, de nagyon komoly buktatói is vannak. Ebben szó van arról, hogy mi minden szükségeltetik ahhoz, hogy egy játék sikeres legyen. Kell egy vagy több megnyerő figura, érdekes játékmenet, közösség és persze nem mindegy, hogy mit is akarunk fizetőssé tenni. Na ez az a banánhéj, amin nagyon sok program elcsúszott és valószínűleg még egy darabig el is fog. Akadnak olyan meredek ötletek, mint például, amit egy befektető ajánlott a Nintendónak, hogy Mario pénzért ugorjon csak magasabbra. Szerencsére ők nem tették magukévá ezt az elképzelést.

A következő banánhéj a fizetős modell kiválasztása/megváltoztatása. Tegye fel a kezét az, aki rendszeresen tölt le applikációkat és még nem találkozott olyannal, hogy egy program, ami fizetősnek indult, az később egy frissítés után hirtelen freemium lett vagy megjelentek benne az alkalmazáson belüli vásárlások, olyan dolgokra is, amik addig "ingyen" jártak hozzá. Én sajnos párszor már belefutottam ilyenekbe, ez szépen le is szoktatott arról, hogy sok programot megvegyek.

Rengeteg olyan programot is megpróbálnak "mikrótranzakciósítani", ami eredetileg nem arra készült és nincsenek benne olyan lehetőségek, amiket meg lehetne nyirbálni úgy, hogy ne sérüljön az eredeti koncepció.

Remek példa erre a szinte játszhatatlanul szar Dungeon Keeper, amit egyaránt lehúzott a szakma és a közönség is. Hogy miért? Nagyon rosszul használták benne az IAP modellt. 

De érdemes megnézni a játékok "evolúcióját" is, ahogy bevezették a mikrótranzakciót. Remek példa a Where is my water? Az első részt szinte mindenki imádta, csavaros fejtörőkkel volt tele. Később sajnos itt is bele lett rakva az IAP, de még nem volt olyan vészes, mint a második rész. Ott már a játékmenethez is hozzányúltak. Ahol ez a modell feltűnik, ott a játékmenet annyira megnehezedik hogy sokszor csak a szerencse segít hozzá, hogy egy-egy pályát végigvigyünk. Persze nem azonnal. Majd úgy a 30-40. pálya környékén, ahol már benned van, hogy "idáig eljutottam, innen már végig akarom vinni!" És persze ehhez szép lassan elhasználtad az összes segítséged és azok nélkül meg nem tudsz tovább lépni, maximum ha szerencséd van, vagy a végtelenségig próbálkozol kitartóan.

freepremiumlogo.jpg

Mindezen játékokban szintén közös tényező, hogy végtelen számú pálya áll rendelkezésedre, ugyanakkor egysíkú a többsége, a játékmenet emiatt pedig lapos lesz. Lásd Crandy Crush Saga vagy a Two Dots. És sajnos ha az egyik ilyen játékot láttad, pl. Where is my water? 2, akkor láttad a többit is. Cut the rope 2, Angry Birds 2 és a sort bizony a végtelenségig lehetne folytatni. Többnyire grafikában próbálnak elkápráztatni, meg minél több dolgot beleraknak, amit lehetőség van (vagy akár meg kell) megszerezni és mindig vannak kiskapuk (csodakacsa, ilyen-olyan madarak..stb..stb) amiket ha beszerzel (amik természetesen először játékbeli pénzbe kerülnek, a játékpénz meg valódiba), akkor bármelyik pályát akár könnyűszerrel megoldhatod. Mi tehát az üzenet? FIZESS! Elakadtál? FIZESS! Elfogyott az életed? VÁRJ vagy FIZESS! Elfogyott a kacsád/madarad/akármid? FIZESS! (esetleg VÁRJ). 60 nap, míg elkészül egy fontos cucc? FIZESS! Jobb akarsz lenni másoknál? FIZESS! És ezt a végtelenségig lehetne folytatni...

Egyértelműen megöli a játékélményt azoknál, akik még az előző verziókkal játszottak. Akik viszont nem, azoknak akár fel sem tűnik, és lehet, hogy a kiadók inkább rájuk építenek, nem tudom. Az biztos, hogy ebből a modellből sokkal több pénzhez jut mindenki, mint a hagyományos fizetős modellből, így egyelőre eszük ágában sincs lecserélni, sőt inkább bővíteni fogják akár a végtelenségig. Mindenki azt próbálja elérni, hogy minél több pénzhez jusson az alkalmazásáért cserébe. Viszont nagyon sok embernek elég indok az, hogy "ingyen" van és az első x pálya után értékeli és oda van érte és elégedetten dől hátra, ha nagyon sokáig eljut fizetés nélkül. Ezért nem húztam le igazán az Angry Birds 2-t, mert sokaknak tetszik és bár rémesen sok az IAP benne, de még mindig jászható kellő türelemmel és kitartással. Ettől függetlenül persze az is igaz, amiket írtatok róla.  Bár megsúgom, hogy mikor legutoljára néztem, még az egyszerű óra előreállítós trükk is működött, így mindig full életed van, függetlenül attól, hogy 2 perce használtad el az összeset. De ez csak idő kérdése, és javítva lesz. 

Ez persze több kérdést is felvet.

Az első és legfontosabb: Szükség van ennyi játékra és alkalmazásra a piacon?

numberapps.jpg

A válasz egyértelműen nem. Már csak azért sem, mert ahogy régen a "fingósappok" és azok másolatai terjedtek ezerrel, ma az összes népszerűbb játéknak van minimum 10, de inkább több száz klónja és némelyik sokkal pofátlanabbul akarja kihúzni a pénzt a zsebünkből, mint az eredeti. De ott van a több száz to-do app is és még sorolhatnám. Ez egy mesterségesen gerjesztett piaclétrehozási kísérlet, és ebből mindenki részesedni szeretne akkor is, hogy ha a belefektetett munka akár a tizede sincs annak, amit elvár érte. Magyarul, csak egy egyszerű másolat. Ilyenekből sok akad a PC-s világban, tervezünk belőle szintén egy cikket.

Ki az, aki pénzt ad ilyenekért?

Ez a legjobb kérdés. Pontos választ senki sem tud. Részletes és mostani statisztikákat sem lehet erről találni, mert minden alkalmazás felhasználói és fizetős aránya más és más. Létezik olyan szolgáltatás, amivel ezt nyomon lehet követni a legnagyobb részletességgel, de az fizetős és csak a saját alkalmazásodra vonatkozik. A kiadók meg érthető okokból nem nagyon árasztanak el minket publikus pénzügyi kimutatásokkal. A fent említett napi 1.5 millió $-t sem lehet tudni, hogy mennyi játékos rakja össze, de valószínűleg nem a felhasználók 3-5%-a, márpedig a statisztikák azt mutatják, hogy bár kevés a "fizető vendég", az általuk befolyt összeg mégis óriási. Itt van példának egy 2013-as statisztika az Angry Birdsről: 

angry-graph1.jpg

75 millió fizető user... azért ez nem semmi. Pedig látjátok az arány mindössze 28%, egy kicsit jobb mint az átlag. A helyzet pedig biztosan javult azóta. Valószínűleg ez az egész "franchise"-ra vonatkozik és nem csak egy játékra. Nem tudni mennyibe kerülhet egy rész elkészítése, de biztos, hogy nem ingyen van. Szóval innentől kicsit árnyaltabb lesz a kép. A második részről már annyit tudunk, hogy több mint 30 millióan töltötték le, ami nem kis szám. Viszont arról senki sem tud, hogy mennyi pénz fog ebből beérkezni. Mert ez az első olyan AB játék, amiben szinte minden lehetőséget megragadtak ahhoz, hogy kicsalogassák a pénzt a zsebünkből. Hogy ha egy vasat sem fizetsz, akkor is reklámokat kell nézned pár pályánként, ami nekik mindenképpen bevétel. Szóval így tudják a legmagasabbra tornászni a fizető userek arányát.

Még néhány érdekes régebbi statisztika a fizetős ügyfelekről (időt vagy pénzt vagy akár mindkettőt "fizetve") :

agestat.jpg

A nemek arányáról:

genderstat.jpg

Illetve a fizetések arányairól:

pricestat.jpg

 

Ezek is szép számok, pedig már igencsak régi a statisztika (2013), úgyhogy azóta az arányok csak nőttek, még ha mesterségesen is. Nem csoda, hogy ebből a tortából mindenki szeretne magának egy jó nagy szeletet, és ez a modell egyre inkább begyűrűzik a többi területre is az informatikába. Lásd a Microsoft féle havi/évi előfizetéses Office365-öt és a Windows 10 is ezen az úton szeretne haladni.

Jó jó, de mi lesz a játékélménnyel?

Az sajnos meghal. Nem azonnal, hanem fokozatosan. Sokan már most is látják a változást, ahogy a mobilos játékok egyre nagyobb teret nyernek és egyértelmű, hogy a folytatások és sokszor az új játékok is már nem a játék öröméért készülnek, hanem hogy minél több legyen a bevétel. Természetesen kivételek mindig vannak és szerencsére még nem minden program és játék ilyen, de addig kéne megállítani ezt a folyamatot, ameddig még nem fajul el jobban a helyzet.

De már egyre jobban kezd látszani a változás a PC-s játékok piacán is, és erre remek példa a Fable Legends. Ez lesz az első olyan játék ami ha kijön, akkor minden karakterrel csak limitált ideig játszhatsz ingyen, ami kb 2 hét és ezek után vagy megveszed az adott karaktert vagy vársz (na jó, de mennyit? Heteket? Hónapokat??) míg ingyen játszhatsz vele újra. Már a koncepciótól is kihullik a hajam... nesze neked "free to play"..

Mindenhol ugyanez a helyzet?

Nem. Az európai piacon természetesen igen, de az ázsiai piac és főleg Japán egészen más tészta. Ezen különbözőségek megértéséhez egy picit össze kell hasonlítani a felhasználói és kulturális szokásokat.

Európában többnyire az emberek hobbiból/unaloműzésből játszanak. Megcsinálom ezt az x-y pályát amíg ülök a wc-n/utazom/suliban vagyok/unatkozom. Viszont ezek mennyi ideig tartanak? Általában rövid ideig. Tehát úgy kell kitalálni a pályákat is, hogy hamar végig lehessen őket vinni, különben kevesebben játszanának. Most már nem csak Pistike játszik, hanem Marika az orvosi rendelőben, Józsi bácsi a buszon és úgy általában mindenki. Na most az emberek akik x óra munka után hazafelé tartanak fáradtan, sokszor könnyen elérhető sikerélményekre vágynak, nem végtelen bonyolultságú játékokra, logikai fejtörőkre. Persze van, aki arra vágyik, de ezen játékosok száma alacsonyabb, mint az átlag. Szóval nekünk az új játékok már ebben a szellemben készülnek és nem csak mobilon, hanem PC-n és konzolokon egyaránt.

Ellenben Japánban sokszor órás távolságokra is van egymástól 2 megálló, ők egy gamer kultúra, szinte mindenki játszik, és a mobilok helyett elsősorban a kézi konzolok a népszerűek azon egyszerű okból (is), hogy tovább bírják mint a mobilok és sokáig sokkal komolyabb grafikát és játékmenetet tudtak "prezentálni" mint a mobilok. Most már ez a határ azért elmosódni látszik és mobilon is vannak olyan címek mint pl a Monster Strike ami 3.8 millió $-t hoz naponta, ami nem aprópénz. Természetesen az IAP miatt. Szóval a japánok hozzá vannak szokva, hogy végig gondolkodnak és ezt igénylik is, az ő szemüket nehezebb kiszúrni egyszerűbb játékkal. Ahogy Ayo is megemlítette saját tapasztalatból, ott hamarabb merül le a mobilja az embernek, mint hogy elfogyjanak az életei.

Azt mondod meg kéne állítani. Oké, de mit tehetek én?

Csak egy módon tudod befolyásolni a folyamatot. Pontosabban kettő, de az egyik nem működik a másik nélkül :)

A legfontosabb, hogy tudatos fogyasztó leszel. Nincs szükség 30 ezer ugyanolyan típusú játékra, ám amelyik igazán jó, azért érdemes fizetni is. És ez a második pont lényege. Felismerni, hogy minden programnak/játéknak van értéke. Egyben ára is. És minél többen hajlandóak valamiért fizetni, annál több az esélye annak, hogy a dolgok jobb irányba forduljanak a számunkra is. Persze nincsenek illúzióim. Az ilyen változások amúgy sem egyik pillanatról a másikra mennek végbe. Ez a rendszer meg sajnos már bizonyított. Ettől függetlenül a tudatosság még mindig nem ártana. A fejlesztőknek/kiadóknak meg csak ennyit üzennék:

atmuserdif.jpg

Free..az az "ingyenes". Nem véletlenül raktam ezt a szót szinte mindenhol idézőjelbe. Ahogy az életben sincs ingyen semmi, ugyanúgy itt sem ártana megtanulni, hogy valamit mindig fizetni kell érte, és néha akár többet is, mint szeretnénk, mint ha csak pénzt adtunk volna érte. Ha más nem, erre az utóbbi időben megjelent, az adatainkról angolul | magyarul (természetesen ez most még kikapcsolható), valamint a fizetős passziánszról szóló Windows10 cikkek is ráébresztik a népet, de várhatóak folyamatosan az egyéb trükkök is. Hogy egy abszurd példával illusztráljam a helyzetet:baloon.png

Nem utolsósorban a kártevők terjedésének is ez a legfőbb mozgatórugója, hogy valaki ingyen szeretne valamit megszerezni. Márpedig akik feltörik a programokat, azok sem a máltai szeretetszolgálat alkalmazottai, így nem kell meglepődni, hogy ha telerakják mindenféle "ajándékkal".

Mit is mondhatnék végszónak? A mikrótranzakció jött, látott és nagy erőkkel győzött. Egyelőre. De hogy a jövő mit hoz, az tőlünk is függ. Csak a pénztárcánk az egyetlen eszköz, amivel ezt befolyásolni lehet. Mindenki mérlegeljen és aszerint döntsön.

Akit pedig a teljes South parkos rész érdekel (magyarul):

 

6 komment