Egy megvalósult álom?

2015. május 11. írta: Csapoati
Project CARS élménybeszámoló

Minden 2011 őszén kezdődött, amikor is a Slightly Mad Studios (korábbi munkáik például az NFS Shift és Shift 2) közösségi finanszírozást hirdetett meg készülő játékukhoz, a Project CARS-hoz. Talán őket is meglepte a projekt sikeressége, ugyanis 2,2 millió eurót sikerült összeszedniük így. Az pedig sok, nagyon sok. Én 2012 tavaszán fizettem be Full Member szintre, ezért megkaptam a heti verziókat, illetve most megjelenéskor automatikusan a steames könyvtáramba került a játék. Mindez 45 euróba került, ami sok pénz egy játékért, de hogy megérte-e? Röviden: igen, hosszabban pedig mindjárt kifejtem.

pcars7.jpg

A pCars tulajdonképp félúton jár a könnyedebb, de talán emiatt is hatalmas gépparkot felvonultató Forza és Gran Turismo sorozat, illetve a kőkemény Assetto Corsa, iRacing és társai között, megpróbálva mindkettőből átemelni azt, ami jó. Ezáltal brutálisan szép grafikát, elég sok pályát (33 helyszín, 100 fölötti pályaváltozat és ebben nincsenek fordítottak!), és viszonylag kevés (73 db), de jó fizikával rendelkező autót kaptunk. Na meg egy érdekes karriert, ahol nem kötelező végigszenvedni a kezdő gokartokkal vagy a vadállat LMP-autókkal, ha valakinek nem tetszik. Azzal kezdtek, amivel csak akartok. Emiatt persze semmi sztori vagy ilyesmi nincs, de szerintem nem is baj, a Crew-ban is elég gagyin próbálták ráhúzni a történetet a versenyekre.

Ami nehezen kritizálható, az a prezentáció. A grafika egyszerűen lenyűgöző, főleg az időjárás modellezése, de az autók is makulátlanok kívül-belül, a pályákra látható gumidarabok kerülnek a versenyzés során és a többi. A hangok ugyanilyen jók, bár azért maradt bug a játékban 3,5 évnyi fejlesztés után is. Mindenesetre a technikai megvalósítás szuper, csak a gépigény az, ami ezt megsínyli. A pCars nem szereti az AMD kártyákat, sajnos nem véletlen a rengeteg nVidia logó. Sokkal jobban fut egy azonos kategóriájú Geforce-on, mint Radeonon. Állítólag az AMD készít majd driver profilt a játékhoz, szóval lehet, hogy javul még a helyzet. Szükség is lesz rá, mert AI-ból akár 64-et is be lehet rakni (pályánként változó, a boxok számától függ).

pcars2.png

ilyen volt - ilyen lett

A hangsúly egyébként inkább a versenyautókon van, utcaiból jóval kevesebbet kapunk, ebben is különbözik a konzolos nagy nevektől. Olyan egzotikus gépeket is beletettek, amiről sokan szerintem nem is hallottak eddig. Ilyen például a Ginetta, a Lykan vagy a Radical, de persze azért van itt BMW, Mercedes meg Audi is. Szerintem jól lefedik a palettát a Nascar-szerű géptől a formaautókon át a gokartokig. Ráadásul havonta érkeznek majd ingyenes autók (lógnak még egy csomó Nissannal, de lesz itt Mitsubishi Lancer Evo IV meg Bentley is), meg DLC-k is várhatók. Tuningra nincs lehetőség, csak setupolni lehet, illetve a festéseket kiválasztani. Utóbbinál jópofa, hogy elég sokat a közösség készített, amiket aztán megszavaztattak és a nyertesek kerültek be a játékba.

A vezetési élmény is elég jóra sikeredett. Természetesen szinte bármelyik kormánnyal használható (konzolon sajnos nem) és érdemes is ilyen eszközzel játszani, hiszen mégis csak egy szimulátorról van szó. A Force Feedback (erő-visszacsatolás) is igen jó lett, kár lenne kihagyni. Az autók kellően eltérnek egymástól fizikában, még azonos kategórián belül is. A gépi ellenfelek egész jól mennek, bár néha persze hülyeségeket csinálnak.

pcars4.jpg

A multiplayerre még nem volt időm a végleges változatban, de a netkóddal nem volt gond már a bétában sem. Később dedikált szerverre is lesz lehetőség, meg biztos vagyok benne, hogy sok liga is használja majd a programot. Aztán ott vannak még a közösségi eventek, ahol egy jó kört kell összerakni adott pályán, adott autóval. Szóval a szavatossággal nem nagyon lehet gond.

Még egy személyes tapasztalat a végére: Imolában akartam menni egy éjszakai versenyt esőben, egy prototípus Palmer-Jaguarral. Igen ám, de azzal nem számoltam, hogy ezen az autón nincs fényszóró, valamint a pálya sem olyan, mint Bahrein, ahol este is majdnem nappali fény van. Szóval gyakorlatilag a célegyenes kivételével tök sötétben, a pályaismeretre és az előttem haladók (még jó, hogy nem az első helyről indultam :D ) féklámpáinak fényére hagyatkozva tudtam csak körbemenni. Hatalmas élmény volt, ezt tényleg át kell érezni, mint ahogy azt is, ahogy az angol pályákon - melyek lézerszkenneltek - menet közben szépen elered az eső, aztán megint kisüt a nap és így tovább.

pcars5.jpg

Összességében a hosszú fejlesztési idő ellenére sem okoz csalódást a játék, bár nyilván nem egy patchre lesz még szükség a közeljövőben. Szerintem minden hozzám hasonló autóbolond jónak fogja találni a pCarst, ami bőven meg fog férni az Assetto Corsa és a Forza Horizon 2 mellett is a gépünkön (bármilyen is legyen az, PC vagy konzol).

5 komment