Hitman, Párizs kipörgetve.

Közel 65 óra után végeztem az első pályával, ami általában egy teljes játék kimaxolása. A Hitmanben most a tréning és az első pálya összes küldetése volt ennyi idő, ami messze nem megszokott, ezért úgy gondoltam, hogy itt az ideje írnom róla pár oldalt, mivel jó pár pro és kontra tapasztalatot sikerült összeszednem, és talán tudok segíteni azoknak, akik még nem játszottak vele, valamint azoknak is, akik igen.

hitman_paris_11.jpg

Párizs

A párizsi pálya egy baromira jól összerakott pálya, amiről nagy részletekben már írtam. Simán elment vele több óra, amire lazábban tudtam mozogni az emberek között és 40-50 óra kellett, hogy mesterien futva tudjak a pálya teljes részében láthatatlanul tevékenykedni a lehető legkacifántosabb feladatokat megoldva.

A párizsi story mission feladatai többnyire izgalmasak voltak, egyrészt ez volt az első pálya, ahol igazán megismerkedtem a játékkal, másrészt rettenő ötletes feladatokat találtak ki, amiket élvezet volt többszöri nekifutás után is még szebben, trükkösebben megoldani. Jó volt gondolkozni megoldásokon, és beszélgetni másokkal, hogy ki miként oldotta meg az egyes feladatokat, ami szintén bizonyította, hogy mennyi egyedi lehetőséget, megoldást tartogat a játék.

hitman_paris_8.jpg

A fő feladatok mellett 12 darab Escalation mission járt a Párizshoz. Ezek alapvetően egy-egy kisebb helyszínt és annak karaktereit mutatják be. Itt megismerkedhetünk sok olyan szereplővel, akikről messze nem gondolnánk, hogy mennyi minden történik velük, ha egy kicsit jobban odafigyelünk.

Az Escalation feladatok 5 szintből állnak, minden egyes szint egy-egy újabb feladattal, kikötéssel bővíti az előzőt, tehát rendesen meg tudja dolgoztatni a legjobb játékosokat is.
Nekem szinte mindegyik bejött, ráadásul jó pár feladat volt, amit többször is újrajátszottam. Egy-kettő annyira ötletes volt, hogy sokszor már fejben is ezeken gondolkoztam, hogy miként lehetne trükkösebben, rövidebben és még szebben megoldani őket.
Nem számoltam külön, de csak ez a 12 Escalation pálya közel 10 óra plusz szórakozást tudott nyújtani, ami azért nem rossz egy módtól.

Az egyik kedvenc Escalation feladatom: hackkeld meg a rendszert, security ruhában ölj meg egy crew tagot és felszolgálóként a sejket, akit a legjobban őriznek, mindeközben rengeteg útvonalat lézeres aknával zártak le.

Az előző cikkem óta két Elusive target is volt, amiről még nem sokat tudhattunk, hogy pontosan milyen. Ezek a célpontok csak pár napig elérhetőek. Teljes életrajzot kapunk és tökéletesen beleillenek az adott pályába, viszont mivel őket csak az adott időben láthatjuk, így teljesen nulláról kell kiismernünk. Az Elusive targetet nem jelzi a pálya, nekünk kell megtalálni, majd kiismerni honnan indul, merre megy és megtalálni azt a pontot, amikor tökéletesen végezni tudunk vele. Ezt csak egyszer lehet megpróbálni, azaz ez csak félig igaz, mert restartot nyomhatunk bármikor, ha a célpont vagy mi nem haltunk meg.
Ez a mód tartalmilag nem ad sokat a játékhoz, viszont havonta lesz egy-egy ilyen kellemes plusz kiegészítés.

Ezeket összevetve azt tudom mondani, hogy bár egy idő után már én is igényeltem a változatosságot, de bőven volt kedvem nekifutni egy feladatnak. A vége felé már kezdtem egy kicsit unni, habár pont az utolsó Escalation feladatot imádtam talán a legjobban, szóval egyelőre működik a dolog, viszont inkább a professzionális, szöszölős játékosokra helyezték a hangsúlyt, ami számomra a mennyország, de másnak lehet a pokol is, ezt elismerem.

Talán a legnehezebb és a legjobb feladat: három célpontont 47-es ruhában harci fejszével (látható fegyver) kell megölni, eközben senkit se üthetünk le, nem mászhatunk, kapaszkodhatunk vagy ugorhatunk át tárgyakat és a legtöbb őr fel fog ismerni, ha álruhában vagyunk.

Nem mindenre tér ki a játék

Most pedig jöjjön pár kellemetlen dolog is, elsőként a főküldetésben, ahol egy-két dologra nem tért ki a játék és sajnos néhány feladatnál ezért teljesen felesleges túlóráztam.

Az egyik jó tanácsom, hogy a főküldetés feladatait nem kell feltétlenül ott végrehajtani. A challenge-eket az Escalation módban is megadja, sőt egy-egy feladat inkább az Escalationre van tervezve, mint például a vámpíros.
Erre én sajna csak utólag jöttem rá, így kénytelen voltam teljesen körülményesen 1-2 órát rááldozva megoldani, hogy lángra kapjon a fő feladat egyik célpontja, aki nem is jár azon a helyen (persze hogy nem, mert nem rá lett tervezve a feladat). Eközben a megfelelő Escalation feladatban pont az a célpont, aki a benzin mellett áll, tehát nagyjából 1 perc alatt bőven meg lehet csinálni... szóval csak azt tudom mondani, hogy érdemes ezeket is végig csinálni és csak utána maxolni a maradékot.

hitman_paris_10.jpg

Emellett a pontszámítás és egyes kitételek se voltak számomra egyértelműek, amiért szintén pluszban dolgoztam egy kicsit.
Az egyik legnehezebb feladatot én teljesen profi módon oldottam meg, csak a két célpontot öltem meg, elrejtettem a holtesteket és senkit se bántottam. Ez szép és jó dolog volt, de utána közölték velem, hogy ezt meg lehet oldani még könnyebben, mert a játék engedi a leütést, ha az nincs tiltva.
A leütésre nem kapunk mínusz pontot, csak ha a leütést vagy a leütött személy testét észreveszik. Ami még érdekes, hogy azért se kapunk pontlevonást, ha a leütött vagy meggyilkolt karakter testét nem rejtjük el. Van olyan feladat, ahol kötelezve vagyunk rá, de ha nincs ilyen kitétel, akkor simán egy kevésbé népszerű szoba közepén is hagyhatjuk a testet, nem kell fölöslegesen foglalkozni vele.

Ezekkel nagyon sok időt lehet spórolni. Amikor rájöttem, hogy ilyet lehet, ezerszer könnyebb lett minden. Ha a célpontot túl sok ember vette körül, akkor szépen mindenkit elcsaltam egyenként és leütöttem, aztán lazán végeztem a gyanútlan célponttal.

A scriptek műküdése

A scriptek kiismerése nem csak hogy sok gondot okozott, de rengeteg időt felemésztett, mire végre rendesen megértettem a pontos mechanikáját.

A játék erre se tért ki, ezért egyes feladatoknál rendkívül sokat időztem. Tudtam mit kell csinálni, de mégis csak a “véletlen” műve volt, hogy sikerült. Szerencsémre folyamatosan streamelem a játékot, így vissza tudtam nézni és kielemezni, hogy talán mi lehetett az, amit akkor másképp csináltam.

Az egyik ilyen, amikor egyszer sikerült halálos méreggel megölni az egyik célpontot, viszont amikor a másikkal is így kellett végezni, akkor az sehogy se sikerült. Szinte végigpróbáltam az összes létező mérget, de nem akart meghalni, mivel egyik se volt halálos.

hitman_paris_02.jpg

Később a megfelelő videómat visszanézve kiderült, hogy a halálos méreg csak akkor kerül a játékba, ha a topmodellt kihallgatom, majd megölöm és felveszem a ruháját. Ezután megbeszélek Dahliával egy találkozót, aki jelzi, hogy a kifutó után menjek hozzá fel a privát szobájába.

A méreg kizárólag akkor lesz az egyik kis asztalon kirakva, ha így csináljuk (teljesen egyértelmű nem?). Ha a fenti dolog nem történik meg, akkor körbejárhatjuk az utolsó pixelt is a pályán, sehol se fogunk találni ilyesmit.
Ez szerintem az egyik olyan feladat volt, ami teljesen illogikus, hiszen a feladat nem tért ki ilyenekre, miközben máshol plusz egy sorban külön igényli vagy eleve megszabja, hogy mit kell tenni az adott feladathoz, hogy sikeres legyen. Itt simán rá lehetett volna vezetni a játékost, hogy topmodell ruhában kelljen megmérgezni az áldozatot és már eggyel beljebb kerülünk a megoldáshoz.

hitman_paris_14.jpg

Hasonló volt még a laptop dongle keresése vagy a célpontok safe roomba terelése, ami szintén igényelt egy kis plusz tudást, bár talán egy fokkal ésszerűbb volt, mint a méreg.
A laptop dongle-t, csak akkor találjuk meg, ha először próbálkoztunk a laptop hackkel. Persze teljesen átfésültem az egész pályát párszor, amire rájöttem, hogy előbb rá kell jönni a karakternek is, hogy mi kell neki, azaz használni kell a laptopot és utána fogjuk megtalálni az adott helyen és nem fordítva.

A safe roomba csak akkor küldhetjük a célpontokat, ha elolvastuk a protokollt, hogy melyik karakter teheti ezt meg, mivel csak azután tudjuk felvenni a leütött / meggyilkolt személytől a mobilt.
Ezek amúgy tökre érhető dolgok, elvégre ennyi erővel minden karakter mobilját felvehetnénk, csak a játék kitérhetett volna jobban az ilyen fajta feltételekre, hogy egyes elemeket be kell külön indítani.

A karakterek scriptjei

Ahogy írtam már a régebbi posztomban, rengeteg részletes folyamat történik a játékban, ami nagyjából 30 perc alatt zajlik le.

A főbb karakterek scriptjei automatikusan futnak, viszont sok mellékszál csak akkor indul be, ha ott vagyunk.
Ezt például a játék annyival elintézte, hogy érdemes kihallgatni másokat, mert megtudhatunk új dolgokat, viszont arra már nem tért ki, hogyha nem hallgatunk ki egy a feladathoz teljesen fölösleges beszélgetést, akkor a karakter soha az életben nem fog elindulni a legalsó szintre és várhatunk a bokorban órákat… én vártam.

hitman_paris_6.jpg

Aztán mikor kezdtem végre érteni, hogy mi hogy működik, akkor a bugok segítettek abban, hogy teljesen belezavarodjak. Sajnos nem egyszer volt, hogy futott volna egy karakternek a “beszélgetek a célponttal majd lemegyek a konyhába script”, csak mondjuk bezavart a személyem vagy egy másik karakter, ami által átugrotta a folyamatot és aztán hiába vártam 20 percet, hogy induljon be a folyamat, csak a restart segített.

Egy jó példa egy ilyenre az a csaj, aki csak akkor megy ki a mólóhoz, ha megöljük a szobájában az őrt (ez nem tudom miért indította be) vagy ha a feltörjük a laptopot. Másképp csak 5 méteres körzetben fog mászkálni. Ezeket sajnos egyesével ki kell ismerni, ami nem könnyű, mert szinte semmi támpontot nem ad a gép, csupán a tapasztalatunkra hagyatkozhatunk.

hitman_paris_12.jpg

A 60 óra alatt természetesen sikerült mesterien kitanulnom a scriptek és bugok működését, amivel simán irányítani tudtam a történéseket és le tudtam csalni egyes fölösleges beszélgetéseket.

Az egyik példa, amikor Dahlia az aukción a laptopos csajjal beszél, majd egy másik nővel, aki utána el fogja hagyni a helyét. Na most nekem utóbbi volt a lényeg, a laptopos csaj beszélgetés teljesen fölösleges kitérő, így amikor elkezdte volna a szokásos folyamatot a script, meglöktem a testemmel Dahliát, hogy “Hello itt vagyok”, akinek a scripte leállt majd engem követett, de becsuktam az ajtót, amivel már nem voltam a zónában, így az leállt, Dahlia scriptje ugrott egyet és elindult a nőhöz beszélgetni.
Az ilyen trükkök nagyon hasznosak tudnak lenni, ha számít az idő vagy az időzítés, de vigyázni is kell, hogy nehogy beragadjon a karakter scriptje.

Egy kis bug kitérő

És ha már bugok, akkor mesélnék még pár kellemetlen helyzetről, amik ugyan ritkán jöttek elő, de balszerencsémre mindig a legnehezebb, leghosszabb feladatoknál szívatott meg.

Az egyik ilyen a korábban említett script folyamatok, amikor hiába csináltam meg mindent és már csak az utolsó célpontot vártam, az nem mozdult az adott helyről mert beragadt a script.

hitman_paris_7.jpg

A másik pedig az itemek kezeléséből adódott. Megszereztem egy egyedi fegyvert amit a földszinten egy mosdóban hagytam, amíg felmentem a tetőre beindítani a “csaj jöjjön le a kertbe” scriptet. Minden profi volt, csak amire visszaértem a fegyvert sajnos eltűnt. Ezután, mindig egy közeli kukába rejtettem el az eszközöket, onnan még nem tűnt el semmi szerencsére.

Hasonló volt még, amikor fejszét kellett bevinnem egy őrzött területe, csak úgy hogy azt ne lássák meg. Ezért elsőként a bokor mellett egy kisebb helyen átdobtam a fegyvert, hogy majd civilben átmegyek és ott felveszem, csakhogy a beton vagy valamelyik layer megette, miközben vagy 1 órás “no save” menet volt mögöttem. Na akkor egy kicsit sírtam.

Összességében a kisebb hibák ellenére is még mindig azt tudom mondani, hogy az egyik kedvenc játékom az évben, de csak az elszánt játékosoknak tudom ajánlani, akiknek mindenük a lopakodás és a tervezés.
A Hitmanben jelenleg három pálya érhető el, ami egy átlagos játékosnak valószínű nem sok, hiszen nem mindenki szereti többször végigjátszani ugyanazt a pályát, de ha azt nézzük, hogy jövőre fog kijönni a teljes játék, ami mindössze 6 pályát fog tartalmazni, akkor szerintem az se biztos hogy elég lesz azoknak, akik nem szeretnének ennyire belemenni a lopakodás művészetébe.

komment