A Papers, Please alkotójának következő nagy dobása

2015. június 22. írta: eszement
Return to Obra Dinn

A még csak alfa állapotban létező játék nem akármilyen darab, nem akármilyen fejlesztőtől. Ha annyit mondok, hogy dukope, valószínűleg mindenki néz rám hülyén, hogy mi bajom. De ha azt mondom, hogy "Papers, please!", akkor már sokkal többen kaphatják fel a fejüket. Bizony a dukope művésznév mögött az a Lucas Pope "rejtőzik", aki megalkotta a "Papers, please!" nevű indie játékot is, amelyik igazán ismerté tette őt indie körökben.

obradinn1.jpg

Emberünk nem csak úgy amúgy becsöppent a játékfejlesztés világába a semmiből, hiszen a Naughty Dog alkalmazottja volt (ahol olyan játékok készültek, mint a Crash Bandicoot) és olyan játékok készítésében vett rész mint az Uncharted 1-2.

Pope játékai különlegesek és általában nagy siker lesz belőlük. Persze nem úgy, mint egy nagy költségvetésű AAA kategóriás játéknál, hiszen nincsen akkora hírverése sem, de a játékosok annál jobban szeretik. Példa erre a "Papers, Please! " több mint félmillió eladott példánya és a szakma által odaítélt BAFTA díj is.

A "Papers Please!"-ben ugyebár egy hivatalnokot alakítottunk, akinek az volt as feladata, hogy az országába (Arstotzka) belépő embereket ellenőrizze, de ayo már bővebben irt a játékról itt.

De akkor lássuk az új szerzeményt. A címből nem feltétlenül egyértelmű, de Obra Dinn egy hajó. Méghozzá egy kereskedőhajó, ami 1802-ben futott ki London kikötőjéből 200 tonnányi áruval és a 86 fős személyzettel és mivel 6 hónap múlva sem érte el a Jóreménység fokot, a hajót eltűntnek nyilvánították. Azonban 1808 Október 14-én újra feltűnt, sérülten, mentőhajók és legénység nélkül. Itt indul a játék. Mi a Kelet-Indiai társaság biztosítási kárbecslője vagyunk, akit felraknak a hajóra azzal a céllal, hogy kiderítsük, mi is történt itt. Egyetlen egy darab segédeszközünk lesz ebben, egy "óra". De erről majd később bővebben.

obradinn4.jpg

Ööö mi is történt tegnap? Olyan homályos minden..

A játék grafikája hasonlóan a Papers Please!-hez régimódi, pontosabban őskori Mac stílusban készült, de dinamikus FPS nézetben, amitől egyszerre élhetünk át nosztalgikus és újszerű élményt. Egyszerűen élvezet körbenézni a pályán és látni az 1-bit adta gyönyört.
A grafika mellett a játékmenet lesz a másik, ami hasonlóan le fogja nyűgözni még a legfanatikusabb kalandjáték rajongókat is. A játék kiindulópontja egy hajó, ahol a legénység minden tagja halott, mi pedig próbáljuk megfejteni, hogy ez hogyan történt. Mindenhol elszórtan csontvázakba fogunk botlani, amik megelevenednek, ha feléjük tartjuk az órát, és visszaforgatva az időt a szemünk előtt fog lejátszódni a történet egy darabja. Maga a megvalósítás nagyon eredeti, kinyílik az óra halálfejes fedele és a benne levő mutatók elkezdenek visszafelé forogni. Előjön egy füst, ami lassan mindent elborít és hirtelen ott találjuk magunkat a múltban az esemény sűrűjében. Valahogy úgy, mint a Harry Potterban, ahol csak szemlélői vagyunk az eseményeknek, minket nem tudnak bántani, főleg mivel nem is folyamatában látjuk a dolgokat. Ezek általában egy beszélgetést követő állóképek, és többnyire azt ábrázolják, hogy az illető hogyan és kinek a keze által halt meg.

obradinn5.jpg

Majd ha úgy érezzük, hogy kinézelődtük magunkat, akkor csak oda kell menni a halotthoz és ránézni, ezzel a mozdulattal elővesszük az órát és a mutatók újra előre kezdenek forogni egyre nagyobb sebességgel, mire újra jön a füst és hirtelen újra a jelenben találjuk magunkat a csontvázzal együtt. Minden egyes ilyen "felderítésnél" egy újabb ajtó vagy egy helység nyílik meg és a jutalmunk egy (vagy több) újabb csontváz és a történet újabb darabkája. A fedélzeten hasznos társunk lesz a hajónapló, amiben az összes ember neve szerepel és a mi feladatunk lesz kitölteni, hogy ki hol és hogyan halt meg. Sajnos a demó verzióban egyelőre 5 ember halálát lehet végig követni, és azt sem lehet tudni, hogy végig a hajón maradunk-e vagy bejönnek-e újabb helyszínek a képbe, de valószínűsíthetően legalább 86 ember halálát fogjuk tudni kivizsgálni.

Az irányítás több mint puritán, mert szinte semmilyen billentyűre nincs szükségünk a szokásos irány gombokon kívül, ugyanis mindenhol, ahol valami interakciós lehetőség van, az többnyire magától történik. Például amikor odaérünk egy ajtó elé a kezünk magától nyitja a kilincset. Amikor mégis valamit cselekedni kell, mint például az órát előhúzni vagy eltenni azt egyszerűen a space megnyomásával tudjuk megtenni.

A játék, mint látható, elég kezdeti stádiumban van, de már most érdemes kipróbálni, mert tuti ez lesz a következő kedvence mindenkinek.
Már kétszer kijátszottam, de valószínűleg harmadszor is neki fogok állni, mert eredeti és nagyon szórakoztató.
Legvégül pedig itt egy videó, ahol a játék létrehozását nézhetjük meg. Nem kis meló :)

Letölteni pedig a készítő honlapjáról tudjuk, ahol a többi játéka is kipróbálható, egyebek mellett a "Papers, Please!" is. Jó játékot!

komment