Trine 3 - Early Access

trine3_titlelogo.png

A Frozenbyte Trine sorozatának harmadik tagja a múlt héten látott napvilágot. Talán senkinek nem kell bemutatnom a játék első két részét, hiszen több millió példányt adtak el belőlük világszerte, rengeteg Steam leárazáson és bundle akcióban részt vettek, aki viszont mégsem ismerné, röviden leírnám a játékok lényegét.

Adott három főhős – Pontius, a lovag, Zoya, a tolvaj és Amadeus, a varázsló – akik minden rész elején élik a maguk életét, amíg fel nem bukkan a Trine névre hallgató varázserejű tárgy. Megjelenése mindig elküldi őket idegen vidékekre és ennek hála kalandokkal, szörnyekkel, puzzle-kel teli utakon járhatnak közösen – még ha ennek sokszor nem is örülnek hőseink. Valós idejű harcok, gondolkodtató feladatok, ügyességi feladványok, rejtett gyűjthető tárgyak, mesekönyvbe illő történet, szerethető karakterek jellemzik a sorozatot.

Szemmel láthatóan mindegyik rész túltesz valamiben az azt megelőzőn. Nem arról volt szó soha, hogy az előző játékot újra kiadták közel ugyanarra a motorra épülve, néhány új pályával gazdagítva, hanem mindig igyekeztek újítani – és eddig mindig sikerrel is jártak.

Az első rész megadta az egész franchise alapját, megismertette a mechanikákat, a karaktereket a játékosokkal; a Trine 2 többek között bámulatos grafikájával tett rá egy lapáttal a korábbi részre, továbbá elvetett néhány mechanikát, ami talán inkább nyűg volt, mint hasznos. Majd következett a harmadik rész.

A Trine 3 már a közzétett teaser gameplay videóban is nyilvánvalóvá teszi a játékosok számára, hogy a dimenziók számát megemelte minimum egy féllel, de inkább egy egésszel. Míg a Trine 2-ről elmondható volt, hogy 2.5 dimenzióban játszódik, addig a Trine 3 már teljesen kihasználja a harmadik dimenzió minden előnyét. Amíg az előző játékok kapcsán csak messziről gyönyörködhettünk az aprólékosan kimunkált háttérben, utódjában már részesei is lehetünk az ott zajló eseményeknek.

trine3_pontiusglide2.png

A fejlesztők nem csak opcionális lehetőségként építették a játékba ezt a funkciót – itt arra gondolok, hogy néha a háttérben elrejtenek némi gyűjthető tárgyat, de semmi több –, hanem elég erősen alapoznak rá a feladatok megoldásakor. Most már szükséges lépés például Pontius pajzsával a képernyő közelebbi pontjáról a messzi távolba lévő platformokra ereszkedni a levegőben, Zoya kötelét egy, a képernyő közepén található oszlop köré tekerni a továbblépéshez, valamint Amadeus idézhető dobozait is a harmadik tengelyen mozgatva tudunk előrébb jutni a pályán.

A játék jelenleg Early Access verzióban érhető el Steamen, ami 2 teljes pályát, illetve egy további extra pálya mellett 1 challenge pályát jelentett megjelenésekor, de a cikk írásakor már bekerült egy második challenge pálya is és az első patch is megszületett. Elmondhatjuk tehát, hogy aktívan foglalkoznak a játékkal és én személy szerint nem tartok attól sem, hogy felmarkolják a pénzt, majd magára hagyják a játékukat, mint arról már hallhattunk korábban más ilyen stádiumú játékoknál.

trine3_downscaledwallpaper2.png

Az irányítás nem sokat változott a korábbi játékokhoz képest, egyedül az tűnt fel, hogy míg korábban Amadeus varázslatait formák levegőbe rajzolásával lehetett használni, most egy-egy billentyűzet gombhoz vannak kötve. Én ezt inkább hátránynak érzem, mint előnynek, sokkal jobb érzés volt látni, hogy amit a levegőbe rajzolok az megjelenik, életre kel, én pedig szerves része vagyok a puzzle megoldásának, nem csak megnyomok egy gombot és kész.

Ezenkívül elosztható pontok, fejleszthető képességek sincsenek még a játékban, de tekintve hogy még csak 2 elég egyszerű pálya áll a rendelkezésünkre, ezt nem hiányolom a játékból, feltehetőleg pótolják a teljes verzió kiadásáig. Nagy érvágás lenne, ha csak azok a képességek lennének hőseink repertoárjában, amikkel megismerkedhetünk az elején, hiszen a korábbi játékokban a gyűjthető tárgyak nagy része tapasztalati pont volt, amit szétoszthattunk karaktereink között, hogy újabb képességekhez juttassuk őket. Tekintve viszont, hogy a játék itt is experience-nek hívja a háromszögeket, amiket gyűjthetünk, jó eséllyel feltételezhetjük, hogy a teljes verzióban lesz valami képesség-rendszer, ahol felhasználhatjuk ezeket a tapasztalati pontokat.

Ami a zenét illeti az változatlanul jó. A szerző ugyanúgy Ari Pulkkinen, aki hozza a megszokott Trine hangulatot. A hangeffektek a helyükön vannak, a szinkronszínészek a régiek. A narrátort külön szeretem, tipikus gyerekkori történeteket mesélő hangja van és tekintve, hogy könyvből olvassa hőseink kalandjait, meghatározza a játék szükséges alaphangulatát.

trine3_downscaledwallpaper.png

Amennyit áradoztam a játékról eddig, sajnos meg kell említeni a negatívumokat is. Az Early Access sokak számára megkongatja a vészharangot, de ebben az esetben, ennél a fejlesztői csapatnál indokolatlannak érzem ezt a véleményt. Meggyőződésem, hogy le fogják szállítani olyan minőségben ezt a játékot is, mint a többit: odafigyeléssel, törődéssel, a játékosok bevonásával.

A nagyobb problémám a játékkal az, hogy rendkívül gépigényes. Ahhoz, hogy minden gyönyörűséget megtapasztalhassunk teljes 3D-ben, bizony erős vas kell a játék alá. Én sajnos csak low grafikán tudom futtatni, mert a gépem processzorának teljesítménye nem éri el a javasolt értékeket. Fórumokon a Frozenbyte tagjai aktívak, megnyugtattak, hogy igyekeznek majd még a teljes verzió kiadásáig optimalizálni a teljesítményen, de ettől függetlenül sosem fogom very high grafikán csapatni a játékot – de én már egy mediummal is megelégednék.

Másik dolog az összeomlások kérdése. Nálam egyetlen egyszer omlott össze a játék, amikor nem tudta a resume game gombra kattintva folytatni az elmentett állásomat, de újraindítva a pályát ez megoldódott – sőt azóta a fejlesztők a kiadott patch során ezt a hibát azonnal orvosolták.

Sokaknak probléma lehet még a játék tartalmának hiánya, hiszen csak 2 teljes értékű pályát kapunk a pénzünkért cserébe. Ez persze nem azt jelenti, hogy a kész terméket nem fogjuk megkapni és azért külön kell fizetnünk, de aki tudni szeretné, hogy a teljes játék hány pályából fog állni, mert csak annak függvényében hajlandó pénzt kiadni, annak én is azt tanácsolom, hogy várja ki amíg véget ér az Early Access fázis.

trine3_downscaledbattle.png

Ezeken a relatíve apróságokon kívül más rosszat a játékról nem tudok elmondani, csak sok pozitívat. Szerintem Early Accesshez képest is tud érveket mutatni a játék a megvétele mellett és a teljes verzió sem fog csalódást okozni.

Akit érdekel a játék a Steam oldalán megveheti Early Access állapotban (ráadásul Április 28-ig 10%-kal kevesebbet kell érte fizetnünk). Humble Store-ban sajnos nem kapunk DRM-free változatot, csak Steam kulcsot belőle és még az ára is centre pontosan ugyanannyi, mint Steamen.