2018. május 18. írta: ayo
Gears of War 4

Nagyjából 10 éve játszottam először a Gears of War első részével. Akkoriban az volt az AAA játékok csúcsa, minden benne volt, ami csak kell: menő filmhatású játékmenet és csúcs-szuper grafika, brutális óriási fegyverek és még óriásibb szörnyek. A legtökéletesebb akció játék volt, aminek nem nagyon volt vetélytársa.
Annak idején nekem is nagy kedvenc volt, és emiatt nagyon rosszul érintett, hogy a második részt már csak Xbox exkluzív címként adták ki és hiába vártam évekig, hátha majd kiadják kicsit később, nem jött már több rész PC-re.

gears_of_war_4-1.jpg

Az utóbbi éveknek köszönhetően, amikor már egyre inkább próbálják a PC / Xbox közötti határt eltörölni, végre kijött a Gears of War 4 is PC-re, amit a nemrégiben olcsón beszerezhető Xbox Live Pass segítségével mindössze 200 forintért be is tudtam szerezni a hónapra, ami a 14 000 forintos ár helyett tökéletes alkalom volt, hogy végre újra Gears of Warhoz nyúlhassak.

Nem vártam sokat a játéktól, nagyjából annyit, mint egy hollywoodi akciófilmtől, legyen benne sok menő jelenet, valami jó kis laza story és persze rengeteg akció, robbanás, gyilkolás és a többi. Szóval a lehető legboldogabban ültem le a játék elé és gondoltam majd szórakozom egy jót, meg persze azért kíváncsi voltam, hogy 10 év után mit tud adni ez a menő franchise. Hát nem sokat.

A 2 perces trailer amúgy önmagában tök menő, csak kár hogy az összes cutscene benne van a játék elejétől az utolsó jelenetig. Tipikusan az a trailer, amikor az összes fontosabb részt, poént lelőnek, hogy elhitessék velünk, hogy ezért nekünk megéri pénzt kiadni. Nagyon bírom azokat a filmtrailereket, amiben szépen végigmesélik az egész filmet és a trailer végén már nem is értem, hogy miért kéne nekem megnézni. A Gears of War 4 is ilyen, 2 perc 5 másodpercnyi anyag, ennyi, nem több.

A másik érdekesség a játék mérete volt: 127 GB. Ez a játék során annyira nem volt érezhető. Biztos benne vannak a 4K textúrák vagy simán nem tömörítettek semmit, de se tartalmilag se grafikailag nem éreztem indokoltnak ezt a méretet.
A Gear of War 4 grafikailag továbbra is rendben van, bár manapság ezzel már nem tűnik ki a tömegből, de lényegében nem lehet panasz, adja amit kell, de azért helyeként bőven lehet érezni, hogy élettelen, steril a környezet.

gears_of_war_4-4.jpg

Ezen az apró "technikai újdonságon" kívül viszont minden téren változatlan maradt a játék, ami óriási negatívum, ha azt nézzük, hogy több mint 10 év telt el az első rész óta.
Kezdésnek kaptunk egy extra gyenge és semmitmondó történetet, ami régen se volt a játék erőssége, de mintha itt már tényleg nem törődtek volna ezzel.

Ezt megbolondították azzal, hogy immáron nem a klasszikus csapattal toljuk, hanem a főszereplő, Marcus fiával és annak haverjaival, ezáltal könnyedén el is lett intézve a generáció váltás.
Amúgy itt se gondolták túl a dolgot a készítők, nagyjából fogták a régi karaktereket és azokhoz hasonlóan megcsinálták a mai kornak megfelelő divatosabb verziójukat. Ami extra, hogy az új generációs karaktereknek már nincsen böhöm nagy tank kinézetük és valamennyire egyedibbek, mint régen, amikor nagyjából egy karaktert klónoztak le négyszer, majd az arc-fej szőrzet és haj-bőr szín kombóval variáltak, hurrá.

gears_of_war_4-8.jpg

A játék során szokásosan mennek a poénok, amik régen jópofának tűntek, de lehet hogy csak az újdonság varázsa volt az is, mert most már inkább kellemetlennek éreztem ezeket végighallgatni.
A játék továbbra is a full lineáris játékmenetet követi. Szűk folyosó, pár poén és valami abszolút lényegtelen beszélgetés, majd jön egy tér, ami egészen véletlenül tele van fedezékkel és eldobott töltényekkel. Itt érdekes módon harc lesz (ki gondolta volna), amikor is jól meg kell tömni az ellenséget ólommal.

Ez sajnos az első pár alkalom után teljesen unalomba fulladt a viszonylag kevés opció miatt. Kevés a fegyver, kevés a lehetőség, a buta szörnyeket meg egyébként teljesen olcsó megoldásokkal meg lehet ölni, de persze sokszor simán elég csak tovább menni a pályán és ha elérünk egy bizonyos részt, akkor már jön is a következő cutscene. Ezzel a megoldással a legnagyobb harcokat lehet skippelni, őszintén már nem is emlékszem, hogy melyik játékban hagytak benne ilyen klasszikus hibát, igazi retro érzés volt.

gears_of_war_4_1.jpg

A nagy tér után cutscene jön, majd ismét szűk folyosós rész, esetleg még egy cutscene (abból soha sem elég), majd megint ellőnek valami baromi izgalmas poént és teljesen érdekes módon egy újabb térhez érkezünk és ez így megy egészen a játék végéig.

Ami extra volt számomra ebben a részben, hogy kezdetben robotokat kellett gyilkolni, ami mondjuk pont nem tetszett, mert azért a vérdús szörnyeket mindig izgalmasabb gyilkolni. Ezért az elején még a klaaszikus kaszabolás öröme se volt meg, csak több tucat tárat kellett belerakni minden egyes ellenségbe.
Később persze teljesen “váratlanul” előjöttek a szörnyek is, akikről úgy tudtuk, hogy már nincsenek és tökre véletlenül megint találtunk egy kaptárt.

gears_of_war_4-6.jpg

A robotos és a szörnyes rész után értelemszerűen nem maradhatott ki a robotok és szörnyek variáció sem a játék végén, amikor mindenki gyilkol mindenkit. Ja meg az utolsó fejezetben egy óriás robotot tudtunk irányítani, ami mókás volt, de sajna ez volt az amúgy is rövid játék legrövidebb része.

gears4_mechs_4k.jpg

Egyébként a gameplay szinte minden részében annyira elavult volt, hogy már inkább zs kategóriás hülyeségnek hatott és néha csak nevettem hangosan, mert nem hittem el, hogy ezt valaki komolyan gondolta.
Az idejétmúlt fedezékrendszeres mozgásokon még túl tudtam tenni magam, hiszen a GOW ennek az úttörője volt, de az már zavart, hogy azóta nulla finomítást raktak bele és nem azért, mert az tökéletes úgy, ahogy van, hanem mert ezzel se foglalkoztak semmit.

Az egyik kedvencem a harcok skippelése mellett még az enemy spawn megoldás volt. A robotok nem csak úgy előjönnek, hanem egy óriási teherszállító repülőgépből dobálják ki őket. Teljesen értelmetlen. A gonosz ellenség egy óriási gépet küld ránk, hogy 3 darab robotot kidobjon elénk. Megvárja, hogy megöljük őket, majd megint küld egy másik gép és megint kidob egy újabb adagot. Nagyjából mint valami béna verekedős filmben, mikor a főhőst egy nagy csapat megtámadja, de mindig csak egyenként küzd meg az összessel.

gears_of_war_4-5.jpg

A játék amúgy Co-op módot is tartalmaz és mondanám hogy erre van kiépítve a játék, de ez a része is komolytalan. A Co-op annyiban érződik, hogy nagyjából három esetben lehet választani, hogy ki megy balra és ki jobbra, plusz az ajtókat immáron nem egyedül kell kinyitni legtöbbször, hanem kell egy társ, aki szintén megnyomja az X-et. Állat mi?

Teljesen lényegtelen, de azért megemlítem, hogy vannak gyűjthető cuccok is, de nyilván egy lineáris játékban nem nagyon kell keresni, általában szembe fog velünk jönni és még villog is, hogy biztosan észrevegyük ezeket. Ezekből összeszedtem, amit lehet, de igazából nulla értéket képviselt a játékban.

gears_of_war_4-21.jpg

A játék összesen 5 részre van tagolva és azok kisebb fejezetekre. Nekem nagyjából 7 óra volt az egész játék, ami nem sok, főleg hogy az újrajátszási faktora zéró.
Ahogy már említettem, a történet leginkább csak lebeg a levegőben, de a játék vége konkrétan óriási WTF jelenet volt, őszintén egy Transformers filmben több logikát érzek, mint ami ebben volt. Ritkán látni ennyire összecsapott story-t.

A játék multi részét időnként próbáltam, de néha igen sokat kellett várni, hogy összejöjjön egy-egy meccs.
Ebből is legizgalmasabb szerintem a Horde mód, amiben hullámokban jönnek az ellenségek. A hullámok alatt pontokat tudunk gyűjteni és azokból lehet egyre komolyabb védelmet kialakítani leginkább gépágyúk segítségével.
Ez a része nem volt rossz, sőt talán egy fokkal izgalmasabb is mint a játék többi része, de nem az, amivel újra és újra játszanék, viszont legalább van valami, ha már az egyszer játszható story-t végignyomtuk ilyen sok pénzért.

gears_of_war_4_horde_mode.jpg

És nagyjából ennyi a Gears of War 4. A játék legjobb része természetesen az uninstall volt, amikor közel 130 GB szabad helyem került vissza. Igazi fellélegzés volt.
Nem igazán tudom kinek ajánlani ezt a játékot, a maga 14 ezer forintos árán meg főleg. Ez a 200 forintos bérlés még pont belefért, hogy ne érezzem kidobott pénznek.

Én tényleg csak egy könnyed lövöldét akartam, ahol el tudok szórakozni pár órát, de a GOW4 már az elején hamar unalomba fulladt, ami az összecsapott és elavult játékmenetnek köszönhető.
Sokszor lehet mondani sok franchise-ra, hogy a legtöbben csak egy új map van és semmi újítás, de azoknak annyit mondok, hogy próbálják ki az első részt, majd üljenek le játszani a negyedikkel és egyből forradalminak fogják érezni az összes többi sorozatot.

gears-of-war-4-campaign.jpg

10 év alatt nulla újítást sikerült belerakni a játékba, ami 2018-ban a GOW4-nek zavarba ejtően rosszul áll. Pontosan azt éreztem, mintha fogták volna az első részt, kicserélték volna a karaktereket, beraktak volna egy teljesen random pályát a régi részekből, majd megpakolták az egészet 4K felbontással.
Semmit, de tényleg semmit nem változtattak a játékban. A játék teljesen lelketlen üres érzést ad és leginkább már kínos, hogy nulla belefeccölt energiával próbálnak eladni egy negyedik részként csúfolt valamit.

10 év nagyon sok, főleg ha megnézzük mennyit fejlődtek a játékok, a Gears of War 4-ben nulla fejlődés van, pontosan annyit tud, amit az első rész, azaz mégse, mert tartalmilag azt is a lehető leggyengébb módon hozta.
A Gears of War 4 egy teljesen felejthető összecsapott játék, a többszörösen lehúzott bőr ékes példája. Ha jó lövöldét keresel, akkor szinte bármilyen más TPS / FPS játékkal jobban jársz.