A régiek nyomdokain

2018. február 09. írta: csehla
DUSK

A DUSK-kal először még tavaly nyáron találkoztam, amikor is volt szerencsém kipróbálni a játék zárt alfa verzióját. Akkor még csak két pálya volt elérhető, de a hangulat és a játékélmény rögtön magával ragadott. Pár hete viszont kijött a játékból az Early Access verzió, így gondoltam ismét billentyűzetet kell ragadnom, és megnézni, mit tud felmutatni ez a majdnem véglegesnek mondható játék.

20180122195904_1.jpg

Valószínűleg a cikk címéből kitalálható, hogy a DUSK egy ízig-vérig retro FPS, a szó legszorosabb értelmében. Ezt már rögtön a játék indításánál is megtapasztalhatjuk, ugyanis nem "tradicionális" töltőképernyőhöz van szerencsénk, hanem tényleg mintha egy régi DOS-os parancssorba írtuk volna be az indításhoz szükséges paramétereket. 

20180207185650_1.jpg

Mindenképp érdemes a menüben elkalandoznunk egy kicsit, azon belül is a grafikai beállításokon. Nemhiába mondtam, hogy a játék próbálja megragadni a retro utánérzést, ugyanis van olyan beállítási lehetőség, hogy tényleg csak pár pixelből állna a játék, mintha egy nagyon gyenge számítógépen futtatnánk mondjuk a Quake 1. vagy 2. részét. Ettől eltekintve viszont jól skálázható a látványvilág, és a maga módján egyáltalán nem néz ki rosszul.
A pályák rendkívül változatosak, nem találni két egyforma folyosót, az ellenfelek pedig kellően elborultak ahhoz, hogy öröm legyen likvidálni őket (főleg azt, amelyik egészen addig láthatatlan, amíg bele nem lövünk egyet, nemegyszer hozta rám a frászt játék során...)

Régebbi konfigurációkon is szépen hasít a játék, akár maximum beállítások mellett is. Erre a sebességre viszont szükségünk is lesz, ugyanis maga a program egy véget nem érő adrenalinbombával ér fel. A játékban többféle nehézségi fok található, én bátor/botor módon a legnehezebb előtt eggyel levőt választottam ki, utólag visszagondolva jó döntést hoztam, ugyanis így adta ki a program a játék igazi esszenciáját. Akik viszont a garantált hajtépésre vállalkoznának, nekik is van egy külön fokozat, amit még azzal is lehet fűszerezni, hogy minden pálya elején az alap közelharci fegyverrel kezdesz, nem viheted át az arzenálodat pályáról-pályára (lásd a lenti képet), stb. De kezdjük inkább az elején.

20180207191042_1.jpg

A DUSK fel van vértezve a régi nagy klasszikus FPS-ek összes pozitív és negatív tulajdonságával. Természetesen nincs benne visszatöltődő életerő, helyette medikit csomagokat kell vadásznunk a flintákba való lőszerrel egyetemben. Mozgás tekintetében ugyanazt a sémát követi, mint pl. a Quake vagy épp a DOOM, azaz olyan mintha jégen siklanánk, de ez a manőverezés, és az ellenfelek kicselezése miatt elengedhetetlen. Kb. 3x olyan nehéz lenne a játék, ha a mai modern FPS-ek mozgási sebességével kellene ügyeskednünk.

20180125195521_1.jpg

Kezdetben még csak egy kétkezes sarlóval kell magunk körül rendet tenni, nehezebb fokozaton viszont nem lesz könnyű dolgunk, amíg meg nem szerezzük az első pisztolyunkat. Onnantól kezdve viszont nincs megállás, már csak azért sem, mivel a fegyverek tekintetében még az újratöltéssel sem kell bajlódnunk (az első PC-s játékok, amikben már volt újratöltési animáció az a System Shock illetve a GoldenEye 007 volt). Így amikor megnyomjuk az R betűt, hősünk csinál az adott fegyverével egy menő vadnyugati pörgetést, amit nehéz helyzetekben akár meele-ként is alkalmazhatunk ellenfeleinken.

20180121124634_1.jpg

Fegyverarzenálunk nem fog meglepetést okozni, ha játszottunk már bármilyen FPS-sel. Újdonságnak maximum az számíthat, hogy lehetőségünk van két fegyver egyidejű használatára is, így elég nagy pusztítást lehet véghezvinni a megfelelő taktika alkalmazásával.

20180124192336_1.jpg

A zenére illetve a hangokra egyáltalán nem lehet panasz. Az adott pályaszakaszok zenéje kellően megalapozza a nyomasztó hangulatot, de amikor akcióra kerül a sor, felcsendülnek pörgősebb és erőteljesebb taktusok is. A fegyverhangokat kellően kidolgozták, mindegyik flintának más-más hangeffektje van, de erre a tényezőre az ellenfeleknél is odafigyeltek.

20180121125628_1.jpg

Jelenleg csak 2 fejezet érhető el a játékból, ám ezek mindegyike remek szórakozást nyújt majd. A fejezetek kellően hosszúak, megvan bennük az újrajátszhatósági faktor is. Az egész játéknak csak minimális története van, ami valószínűleg majd a 3. fejezetben fog kiteljesedni, de nem kell semmi egetrengetőre számítani, hisz nem ezen van a hangsúly. Minden pályán az lesz a feladatunk, hogy eljussunk A-ból B-be, ehhez pedig különböző színű kulcsokat kell majd összeszednünk, így sokszor barangolnunk is kell, de a remekül megtervezett és felépített pályadesign-nak köszönhetően ez egyáltalán nem lesz unalmas vagy frusztráló.

20180124191410_1.jpg

Ha épp nincs kedvünk a sztorimódhoz, lehetőségünk van az Endless játékmódot is kiválasztani. Értelemszerűen itt egy adott kisebb pályán kell túlélnünk az egyre durvább hullámokban érkező ellenségek rohamait. Ha van egy pár szabad percünk, mindenképp érdemes belemerülni a játék ezen részébe is, mert nagyon pörgős meccseket lehet összehozni.

20180207185628_1.jpg

A DUSK-nak van viszont egy Multiplayer része is, ami DUSKWORLD névre hallgat. Egy kisebb, ám annál lelkesebb közösség alkotja a keménymagot, így ha napközben nem is, este mindig be lehet kapcsolódni egy pörgős Deathmachbe. Még nem sok pálya van rotációban, kisebbek és nagyobbak váltakoznak. Nyilván játékosszám függő, de a kis pályák adják a DUSK igazi esszenciáját.

20180207184712_1.jpg

Olyan agyatlan hentelés veszi kezdetét minden egyes alkalommal, hogy ember legyen a talpán aki helyt tud állni a folyamatosan változó szituációkban. Természetesen klasszikus felállás van érvényben, azaz mindenki ugyanazzal az alap fegyverrel kezd, és a pályákon elszórva lehet magunkévá tenni a Single Playerből ismerős mordályokat. Ez főleg akkor vicces, ha a rocket körül gyűlik össze a nép :D.
A Multiplayer résznek van egy minimális karakter generáló része is, ahol adott keretek között, de lehetőségünk van testre szabni a hősünket az ízlésünknek megfelelően.

20180124191001_1.jpg

Jelenleg 16,99€-ért szerezhető be a játék. Ekkora összegért lehet már jó játékot is kapni, meg rosszat is, én viszont a DUSK-ot mindenképp a jó játék kategóriájába sorolnám. Nemcsak annak a generációnak merem bátran ajánlani, akik a játékos korszakukat a Quake és társaival kezdték, hanem azoknak a vállalkozó szelleműeknek is, akik már belefáradtak a tucatszámra kiadott, nagyon sokszor váltakozó minőségű modern FPS-ek dömpingjébe.

komment