Trine 3 – The Artifacts of Power

trine3full_header.jpg

Néhány hónapja írtunk a Trine 3 Early Access megjelenéséről és nemrég a játékot ki is adták teljes kiszerelésben. Nézzük is meg mi változott a fejlesztés során és milyen újdonságokat vittek az EA-hez képest a játékba. Maratoni hosszúságú cikk következik.

trine3full_hub.png

A játéknak hatalmas negatív visszhangja lett a megjelenés utáni hetekben, amire a cikk végén térnék vissza. Először szeretném megosztani mindenkivel a saját tapasztalataimat a játékkal kapcsolatban.

Első ízben végigmennék a teljes termék és az EA közötti különbségeken, illetve hogy miben más ez a játék, mint az elődjei. A legszembetűnőbb változás a közvetlen a főmenüből elérhető pályák hiánya. Helyét felváltotta egy hub world, ahol kis korongokra lehet állni az egyes pályák megkezdéséhez. Én edzett Trine játékos vagyok és meg kell mondjam, engem zavart ez az új mechanika. Az előző részekben egy könyvből kellett kiválasztani az adott pályát (fejezetet) és a narrátor, mint egy mesélő regélte mindig hőseink történetét. A narrátor most is jelen van, viszont ez a külön pályarészen ugrálgatás kicsit kizökkentheti a játékost a hangulatból – de ezzel lehet csak én vagyok így.

Másik korábbi játékoktól és az EA állapottól eltérő játékelem, hogy a pályák sorrendisége nem lineáris, hanem az egyes pályarészeken felszedhető kis háromszögek számától függ, hogy elkezdhetjük-e az adott fejezetet/fejezeteket vagy sem. Ez szintén megosztó ötlet lehet, engem különösebben nem zavar, hisz úgyis minden pályán fel akarom szedni az összes kis háromszöget, de aki csak a történetet akarja végigvinni, az lehet bajban lesz, hisz ha nincs elegendő belőle, akkor bizony vissza kell menni korábbi pályákat újra végigvinni, amíg nem lesz meg a kvóta.

trine3full_pontiussmash.png

Utolsó nagyobb különbség a Trine 3 és elődjei között (ez már az EA-ben is így volt viszont), hogy a pályán összegyűjthető tárgyak már nem tapasztalati pontos fiolák, amikkel hőseink képességeit lehet javítani, hanem szimpla kis háromszögek, amik azon kívül, hogy bebocsátást engednek nekünk a későbbi pályákra, más extrával nem kecsegtetnek számunkra. Jellemző a sorozatra, hogy az adott rész elődjéhez képest kicsit másképp kezeli a hőseinket (Trine 1-ben minden karakterhez külön felszerelést is lehetett társítani, ami viszont a játék vége felé inkább volt nyűg, mint hasznos. Ezt a Trine 2-ből kiszedték, viszont cserébe sokkal jobb és változatosabb képességeket kaptak Pontiusék), ez a változtatás viszont szerintem a lehető legrosszabb mind közül. Zoyának csak egyféle nyila van, Pontiusnak egyféle fegyvere, Amadeus mindössze egy darab kockát tud létrehozni és egy pallót sem. Hiába vagyok hatalmas Trine fanatikus, akinek megvan az összes korábbi verzió a készítők által dedikálva, itt még én is felszisszentem, hogy ez bizony nem volt egy jó ötlet a fejlesztők részéről. Ja, és Amadeus még mindig egy kattintással idézi meg a kockáit, nem nekünk kell rajzolni a levegőbe – szintén szubjektív vélemény, de ez nekem elvesz a játékélményből.

trine3full_trineclose.png

Úgy tűnhet, hogy a harmadik résznek nem vagyok fanja, hisz az eddig felsorolt módosítások számomra inkább károsak voltak, mint hasznosak. Ezt a feltételezést viszont megcáfolom, hiszen nagyon szeretem a Trine harmadik adaptációját. Az, hogy teljesen 3D-ben lehet mozogni a karakterekkel rengeteg új, változatos kihívásokat tartogató puzzle-k elé állít minket, amikkel a készítők nem fukarkodtak. A környezet él és mozog, nagyon szép színes, meseszerű. Az irányítás rendkívül kényelmes – Zoya grappling hookját meg kellett szoknom egy picit, de azóta megy, mint a karikacsapás. Az első három pálya, ami amolyan tutorial módon a három különböző karakter képességein és tulajdonságain vezet át, elég rövid (tény, hogy az EA verzióban ez egy pálya volt és csak a teljesben darabolták három felé), de utána jó 20-30 perces kalandot is rejteget egy pálya, attól függően, milyen gyorsan találunk a sok puzzle-re megoldást. Mivel ilyen hosszú fejezetek kerültek a játékba, a készítők beletettek egy checkpoint alapú pályarész szelektálást, ezért nem kell mindig a legelejéről végigvinni az egészet, ha utólag esetleg még a hiányzó háromszögeket össze akarjuk gyűjteni a fejezet egy adott szakaszából.

trine3full_pontiusderp.png

A karakterek imádnivalóak. Látszik, hogy a készítők kicsit jobban ráfeküdtek az egyes szereplők stílusának kiélezésére, kifejtésére. Vannak benne megmosolyogtató dialógusok, vicces reakciók, látszik az is, hogy míg a Trine1-ben ezek az emberek egymás számára ismeretlenek voltak, a Trine 3 során a sok kalandot átélve már összeszoktak, együtt viccelődnek, vagy ha komolyra fordul a helyzet, próbálják közösen kitalálni a megoldást. Gyerekek számára is ideális lehet, eléggé korhatárfüggetlen a történet – de ez a teljes franchise-ra igaz.

Természetesen ebben a részben is van lehetőség online co-op interakciókra. Steamen Workshop integráció is megtalálható és a játék indító ablakában egyszerűen lehet egy legördülő menüből kiválasztani a letöltött modokat, ami kényelmes megoldást biztosít számunkra. A zene és a hangeffektek hozzák a Trine színvonalat, nem is érdemes sokat rágódni rajta.

trine3full_zoyagrappling.png

Rátérnék a fekete levesre: a játékosok negatív véleményeire. Aki Steamen a Trine 3 store oldalára kattint, láthatja, hogy a jelen átlagos vélemény „Mostly Positive” ami nem túl meggyőző, viszont lejjebb görgetve látható, hogy a többnyire pozitív véleményekből szinte az összes az Early Access verzióra vonatkozik és a túlnyomó negatív írások a teljes játékot célozzák meg. Sokan kifogásolják a játék hosszát, ami több forrás szerint is körülbelül 4 óra alatt kijátszható, holott 22€-ba kerül. Akik ezt írták a legtöbben be is vallják, hogy barátokkal co-opban rohantak végig a pályákon, így őszintén megvallva nem is csodálom, hogy ennyi idő alatt végig „speedrunnolták” az egészet. Én személy szerint hagytam magamnak időt a pályák bebarangolására, több lehetőség kipróbálására, a felszedhető háromszögek felkutatására. Így az 5. pálya végére ~3 órát töltöttem el. Nem akarok és nem is fogok ujjal mutogatni más játékokra, de a mai világban az sem lehetetlen, hogy 70€-t fizet az átlagember 5-6 óra szórakozásért egy játékban.

Többen sérelmezik, hogy nincs már skill-tree, vagy valami hasonló, ahol különböző képességpontokat lehetne a karakterekhez hozzárendelni. Ezzel egyetértek, ezt írtam is korábban, hogy hatalmas hiányossága a játéknak. Néhányuk nem békélt meg a teljes 3D gondolatával és feleslegesnek tartja. Ezek az emberek azon a véleményen vannak, hogy maradhatott volna a jól bevált 2,5D vonulatnál a játék.

trine3full_snakehead.png

Nem célom, hogy a játék mellett kampányoljak, vagy bármi módon védjem. Az viszont tény és való, hogy a támadások nagy része olyan dolgok felé irányul, amik nálam a szőrszálhasogatás kategóriába tartoznak. Természetesen az internet egy nyílt tér, mindenkinek joga van véleményt formálni. A fejlesztők is így tettek. A postban látható, hogy gyakorlatilag az lett az egész játék veszte – ha fogalmazhatok így – ami a legtöbb indie fejlesztőt megtalálja egyszer: kifutottak a pénzből. Ettől függetlenül ígérik, hogy folyamatosan patchelni fogják a játékot, a bugokat igyekeznek kijavítani minél előbb, de egyelőre nem látják abban a lehetőséget, hogy a játékot folytassák. (Ez viszont fizetős DLC-ktől is megkíméli a játékosokat. Hogy ez jó-e vagy sem, mindenki döntse el maga.)

trine3full_amadeuscastle.png

Előkerül hát a nagy kérdés: érdemes-e beruházni a Trine sorozat legfiatalabb gyermekére? Megrögzött Trine 1-2 fanatikusok lehet kicsit keserűbb szájízzel veszik tudomásul, hogy ez a rész bizony sok újítást tartalmaz elődjéhez képest és sok embert befolyásolhat a rengeteg negatív kritika is, ami a játékot érte. Ha viszont képesek vagyunk egy kicsit hátrébb lépni és a játék teljes egészét nézni, kicsit talán elvonatkoztatni a korábbi részektől is, akkor egy nagyon hangulatos, szórakoztató terméket fogunk kapni. Nem állítom, hogy minden fillérét megéri, de elásni a játékot semmiképp sem szabad. Akit érdekel a dolog minden negatívum ellenére is, annak azt javaslom várjon egy 25-50% leárazást Steamen és akkor próbálja meg beszerezni a terméket.

Steamen és Humble Store-on is elérhető a játék, ráadásul egy rövid ideig egy 10%-os akciót is tartalmaz. Steamen viszont szeptember elsejéig a Trine korábbi részei hatalmas, 85%-os akcióban vesznek részt, így aki még nem tette, most beszerezheti a teljes sorozatot.

1 komment